KULTURA

Teatr się nie poddaje – premiery w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie

16.11.2020 Fashion Post

Teatr się nie poddaje – premiery w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie

Krakowski Teatr im. Juliusza Słowackiego pomimo obostrzeń i zamknięcia do końca listopada instytucji kultury nie poddaje się. Przygotowuje streaming „Hamleta” w reż. Bartosza Szydłowskiego z myślą o Festiwalu Szekspirowskim, realizuje cykl „Sztuka Myślenia”, a także w normalnym premierowym trybie przygotowuje dwie premiery – „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” w reż. Cezarego Tomaszewskiego na Dużą Scenę i monodram „Agamemnon” w reż. Szymona Kaczmarka na Scenę Domu Machin.

Czekamy na cud

„Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” to opera komiczna we dwóch aktach oryginalnie napisana przez Wojciecha Bogusławskiego. To właściwie singspiel, czyli śpiewogra inspirowana Mozartem jego Uprowadzeniem z Seraju i Czarodziejskim fletem. Wystawiona po raz pierwszy w 1794 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie i od tego momentu pojawia się regularnie na polskich scenach i w repertuarze opery narodowej. Przez Leona Schillera została okrzyknięta pierwszą operą narodową. Jej narodowość opiera się na próbie uchwycenia wiejskiego krajobrazu, na wesołych i rubasznych scenach gdzie Krakowiacy, śpiewając uprawiają ziemie i śpiewając biją się za nią. Miłość, intrygi, konflikt klanów, śpiew i taniec. Brzmi to prawie jak scenariusz na musical country albo polskie West Side Story. W krakowskim teatrze premierę reżyseruje Cezary Tomaszewski – zatem można mieć pewność, że nie będzie to grzeczny, akademicki spektakl. Szykujemy się na piękne muzyczne show z elementami szaleństwa, humoru, wzruszenia i podjęcia ważnych tematów. Aranżacje muzyczne będą nowoczesne, ale czerpiące z pierwowzoru Jana Stefaniego. Opracował je Tomasz Leszczyński. „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” to tytuł, który poza swoją atrakcyjną muzyczną formą zabierał głos w tematach politycznych od insurekcji kościuszkowskiej zaczynając. Tym samym jest medium z przeszłości do zadawania istotnych pytań odnośnie współczesności. Dlatego postanowiłem zgłębić ten materiał. W Teatrze im. J. Słowackiego mam komfort pracy z uzdolnionym (także wokalnie i tanecznie) zespołem, a obsada spektaklu jest naprawdę duża” wprowadza w premierę Cezary Tomaszewski. Na scenie zobaczymy: Ewelinę Cassette, Agnieszkę Kościelniak, Dorotę Godzic, Lidię Bogaczównę, Katarzynę Zawiślak-Dolny, Alinę Szczegielniak, Bożenę Zawiślak-Dolny (gościnnie), Karolinę Kazoń, Daniela Malchara, Antoniego Milanceja, Rafała Szumerę, Karola Kubasiewicza, Tomasza Wysockiego, Mateusza Bieryta, Dominika Strokę i Oskara Malinowskiego (gościnnie).

Facet w kryzysie

Ojciec, władca, mąż, dowódca. Ten mityczny archetyp stanowi dla Rodrigo Garcíi punt wyjścia w starciu z publicznością. Sam tytuł powoduje, że bohater jego tekstu staje się kimś więcej niż robiącym zakupy ojcem rodziny. Przypomina Michaela Douglasa z filmu Upadek, któremu poszczają wszelkie hamulce. Nie jest w stanie znieść kłamstw, płytkości i małości otaczającej go rzeczywistości. Poddaje brutalnej terapii wszelkie więzi społeczne i rodzinne. Ktoś tu nie wytrzymuje? W kimś odzywa się głęboko skrywana frustracja? Ktoś tu nie daje rady? Ale czy tylko o ekscesy tutaj chodzi? Obserwujemy rodzaj intymnego rodzinnego eksperymentu, który, choć drastyczny, powoduje rodzaj antycznego katharsis. Ma doprowadzić nas do oczyszczenia. Ma rozbroić tykające w nas bomby. Ta antyczna funkcja teatru jest miarą tego tekstu. Monolog, jeden aktor, potok słów i gestów. Na scenie ojciec i jego rodzina, którą stanowią hiperrealistyczne sylikonowe lalki. To monodram Marcina Kalisza. Agamemnon jest dziwaczną czarną komedią z wielkim potencjałem komicznym oraz ostrą jak żyletka diagnozą rzeczywistości. Bo czy można zbudować model współczesnego świata przy użyciu skrzydełek z KFC? Nasz bohater próbuje.

Zdjęcia wykonane przy współpracy z Hotelem Harnaś w Bukowinie Tatrzańskiej i Tatrzańskim Parkiem Narodowym, na zdjęciach aktorki i aktorzy Teatru w Krakowie: Ewelina Cassette , Karolina Kazań, Rafał Szumera, Karol Kubasiewicz i Antoni Milancej. ( „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale”) oraz Centrum Kongresowym ICE Kraków, na zdjęciach Marcin Kalisz („Agamemnon”) .

Zdjęcia obu sesji: Bartek Barczyk
Koncept: Edyta Sotowska – Śmiłek
Produkcja i stylizacja: Kinga Wiktoria Kowalska
Make up & hair team: Magda Moniczewska , Katarzyna Słowiak

www.teatrwkrakowie.pl