Powstała ogólnoświatowa komitywa fotografów mody: dość z wykorzystywaniem ich pracy za darmo

Pinterest, Tumblr czy Instagram są świetnymi miejscami na gromadzenie szeroko pojętych inspiracji. Każde zdjęcie podane dalej ma przecież jednak swojego twórcę. Teraz postanowili oni zawalczyć o prawa autorskie i skupili się wokół hashtagu #NoFreePhotos.

Niektórzy wykorzystują te zdjęcia na swoich małych, inspiracyjnych blogach, a niektórzy korzystają z nich na dużych portalach, często w kontekście komercyjnym. To z tymi ostatnimi postanowili walczyć fotografowie i fotografki, którzy zebrali się po niedawnym pokazie Max Mary w Mediolanie i postanowili podjąć konkretne działania.

Jak relacjonuje to spotkanie WWD duża grupa twórców i twórczyń zdjęć postanowiła oznaczać swoje dzieła hashtagiem #NoFreePhotos, który jasno wskazuje, że zdjęcie nie jest przeznaczone do dalszego wykorzystywania bez uzgodnienia tego z jego autorem bądź autorką. Jeśli już do tego dojdzie, portal czy bloger, którzy postanowią tego dokonać, ma zostać „wyoutowany” ze swoim występkiem, a w sytuacjach granicznych w grę ma wejść prawnik znający się na prawie autorskim.

Choć inicjatywa powstała w tym tygodniu, już zaangażowało się w nią wielu twórców z całego świata, z Polski m.in. Szymon Brzóska czy Asia Typek. Ich zdjęcia są już hashtagowane w charakterystyczny dla akcji sposób.

Czy akcja przyniesie realne rezultaty? Ciężko stwierdzić, choć szanse na to są raczej małe. Powszechność kopiowania, przekazywania dalej i ingerowania w cudze zdjęcia jest bardzo duża, a w świecie, w której co sekundę ludzie udostępniają dziesiątki tysięcy zdjęć, ciężko zapanować nad prawami autorskimi ich wszystkich. Akcja może jednak wpłynąć na świadomość odbiorców, którzy być może w większej części zrozumieją, że każde zdjęcie jest czyjąś pracą, a przywłaszczanie ich czy bezprawne wykorzystywanie w celach zarobkowych jest zwyczajnie nielegalne.

ZobaczSchowaj komentarze

Moda oczami Mag Juchnik w zjawiskowym edytorialu!

Mag Juchnik to fotografka, która w swoich pracach stara się uchwycić prostotę piękna. Sama przyznaje, że nie stara się być oryginalna czy szokująca, ale próbuje oddać rzecz taką jaka jest, podkreślając jedynie jej urok.

Moda oczami Mag Juchnik w zjawiskowym edytorialu!
Top i spodnie Adrian Krupa, kolczyki feihefeihefeihe

Patrząc na fotografie Mag możemy odnieść wrażenie, że są prawie jak obrazy – starannie zaplanowane i idealnie wyważone. Jej środki wyrazu przypominają barokowych holenderskich mistrzów – ciemne, czyste tło, skrupulatność kompozycji, brak przypadkowości czy gra mocnym światłocieniem. Może przywołać nam to wręcz skojarzenia z pracami Johannes’a Vermeer’a, u którego również głównym tematem jest człowiek. Sama fotografka podkreśla, że to prace mistrzów są dla niej największą inspiracją. Uzyskuje ten efekt fotografując aparatem analogowym, tylko przy naturalnym oświetleniu. Nie od dziś przecież wiemy, że analogowa fotografia pomaga nam się skupić na rzeczy samej w sobie, a nie robieniu kilku zdjęć na sekundę. Prace stają się wtedy autentyczne, co dobrze widać na fotografiach artystki.

Mag zaczynała od fotografowania zwykłych przechodniów na ulicach, pracując jeszcze wtedy (15 lat temu) na starej minolcie. Szukała tematów reporterskich, wciąż jednak koncentrując się na człowieku. Dopiero później pod wpływem twórczości Richarda Avedona i Irvinga Penna zaczęła próbować swoich sił w fotografii mody, co do dziś jest jej głównym obszarem zainteresowania. Pomimo dość konkretnej specyfiki Mag chce, jak sama podkreśla, żeby jej prace poruszały wielu odbiorców, nie tylko ze światem mody związanych. Jej ujęcia przypominają bardziej portrety niż spektakularne fotografie znane nam z gazet, ale to właśnie czyni je tak wyjątkowymi, a przedstawiane na nich ubrania i postacie – uniwersalnie pięknymi.

Po wieloletniej pracy, poszukiwań własnej estetyki i odkrywania kolejnych to inspiracji Mag stworzyła sesję, która z założenia miała być jak najbardziej malarska i prosta. Efekty jej pracy możecie zobaczyć w naszej galerii!

 

Fotografia i włosy: Mag Juchnik

Stylizacja: Ewa Michalik
Modelka: Sandra Najda/Uncover Models
MUA: Ewelina Tymoszuk

ZobaczSchowaj komentarze

Najmodniejszy owoc sezonu? Wiśnia! Upewnij się, że nie zabraknie jej w Twojej szafie

Anya Hindmarch

Breloczek
ok. 600 zł

Aquazzura

Sandałki
ok. 800 zł

Essentiel Antwerp

Bluzka
567 zł

Essentiel Antwerp

Spodnie
724 zł

Furla

Torebka
1442 zł

Gucci

Buty
3800 zł
Najświeższe informacje. Aktualne komentarze. Sprawdzone newsy. To wszystko stanowi jeden z filarów działu mody w Fashion Post. Bazujemy na bieżących wiadomościach ściśle związanych ze światem mody. W krótkiej formie przedstawimy najważniejsze wydarzenia. Mówimy o nietypowych formach reklamy. Opowiadamy o najnowszych trendach w modzie. Zdradzamy, co noszą gwiazdy. Wtajemniczamy w sekrety modelek. Nigdy nie zostajemy w tyle. Zależy nam na szybkości przekazu. Z uwagą śledzimy serwisy branżowe, polskie i zagraniczne. Z ciekawością przyglądamy się dynamice mody. Każdy zwięzły przekaz zawiera esencję wiedzy o aktualnych wydarzeniach. Bez zbędnych słów i w przystępnej formie pozwala poznać nowe fakty.
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności