MODA

Nowa kolekcja Hawrot i Markul to doświadczenie na pograniczu mody i sztuki. Projektantka i artystka wykorzystały do jej stworzenia Test Rorschacha

13.08.2020 Wojciech Szczot

Nowa kolekcja Hawrot i Markul to doświadczenie na pograniczu mody i sztuki. Projektantka i artystka wykorzystały do jej stworzenia Test Rorschacha
Fot. Kasia Bielska (SHOOTME)

Hawrot to marka uznanej polskiej projektantki Joanny Hawrot, która powraca z nową kolekcją i współpracą ze znaną na całym świecie artystką Angeliką Markul. Razem postanowiły wziąć na warsztat Test Rorschacha, polegający na odczytywaniu cech osobowości i treści psychicznych odbiorcy, poprzez jego interpretację plam i kleksów. W ten sposób duet udowadnia, że moda również może stać się narzędziem wnikliwej analizy naszej wyobraźni, lęków i pragnień. 

Kolekcja „Nów” powstała z przyjaźni i wspólnych fascynacji Joanny Hawrot i Angeliki Markul. Ma za zadanie wydobyć z odbiorcy to, co wyparte, podświadome, podkreślić to, co buduje nasze spojrzenie na świat. O tym właśnie opowiadają nowe projekty Hawrot, do których printy w formie kleksów, jak z testu Rorschacha, stworzyła Angelika Markul. Pokazuje ona, że moda to nie prosty zestaw trendów, ale obszar badania tożsamości, a nawet metafizyki. „Pacjent patrzy na kleks atramentu. Opisuje, co widzi, a terapeuta ocenia jego odpowiedzi. Ten słynny dziś test osobowości Rorschacha, udowadnia, że na zewnątrz zobaczymy taki świat, jaki mamy w środku. Joanna Hawrot i Angelika Markul postanowiły sprawdzić, co dziś powie nam o nas samych test Rorschacha umieszczony w obszarze sztuki i mody” – opowiada dziennikarka Karolina Sulej.

Kasia Bielska (SHOOTME)

Kleksy i plamy w kolekcji „Nów” Joanny Hawrot i Angeliki Markul

Co znajdziemy w samej kolekcji? Na pewno kimonowe formy, które przeniknęły do DNA marki, a w kolekcji „Nów” zostały mocno rozbudowane. Oprócz nowych modeli kimono projektantka proponuje bufiaste sukienki, asymetryczne spódnice czy powłóczyste spodnie. „Niewinne” jasne płótno-tkanina, z której wykonana jest kolekcja, pokryta została niepokojącymi niebieskimi i czerwonymi kleksami. Kolory kojarzące się z naturą i żywiołami, podstawowe, silnie działające na zmysły. Kleksy i plamy na ubraniach wydają się niepokoić zarówno z powodów praktycznych, jak i symbolicznych. „Plama to wstyd, coś, co powinniśmy ukryć” czytamy w informacji prasowej. „To, co wyparte lub wstydliwe powraca”.

Projektantka pokazuje, że moda może stać się narzędziem wnikliwej analizy naszej wyobraźni, lęków i pragnień. Zarówno formy, jak i kampania kolekcji autorstwa fotografki Kasi Bielskiej odsyłają nas inspiracją do filmu „Piknik pod wiszącą skałą”, w którym pensjonarki odkrywają swoją kobiecość i seksualność. Tajemnice, senne zwidy i pytania, na które nie ma odpowiedzi, prowadzą współczesną fotograficzną narrację, tworząc świat bohaterek kolekcji. Kampania kolekcji zrealizowana została w Bieszczadach w tajemniczym Rezerwacie Prządki, gdzie owiane legendą góry stanowiły mroczną scenerię do zdjęć realizowanych także w trakcie pełni księżyca. Góry te, kiedyś miejsce sprawowania kultu religijnego słowiańskiej osady, nieprzypadkowo stały się tłem dla współczesnej kobiecej historii o bliskich
relacjach, siostrzeństwie, miłości i odkrywaniu seksualności. „To była przede wszystkim świetna kobieca wyprawa w tajemnicze góry, które magnetyzowały
nas podczas nocnej pracy przy pełni księżyca. W tym złożonym produkcyjnie projekcie obserwujemy nieco surrealistyczne życie naszych bohaterek zbłąkanych w górskich sceneriach” – mówi Joanna Hawrot.

Artystyczno-modowy koncept będzie miał swoją kolejną odsłonę już 10 września podczas autorskiej wystawy oraz performansu, do którego Joanna Hawrot i Angelika Markul zaprosiły tancerkę i choreografkę Martę Ziółek. Każda ze współtwórczyń projektu wyszła poza własne artystyczne ramy, żeby połączyć się we wspólnym badaniu ludzkiej natury.

fotografka: Kasia Bielska (SHOOTME)
stylistka: Marcela Stańczyk
mua: Dominik Szatkowski
modelki: Angela Bilińska (GAGAMODELS), Gabriela Szczepańska, Weronika Pająk, Jula Krupińska (More)
produkcja: HAWROT
koncept: Joanna Hawrot, Kasia Bielska
koordynatorka projektu: Olga Zejer
Wideo: Krzysiek Hawrot