Suzy Menkes

W marcu 2014 roku jedna z najbardziej cenionych dziennikarek mody powiedziała, że kończy z prasą drukowaną. Jej lojalni czytelnicy z jej odejściem zapowiadali koniec ery gazet. Bądź co bądź dzisiaj Suzy Menkes uznawana jest za wyrocznię. Zresztą całkiem słusznie.

Menkes jest żywym dowodem na to, że najlepsi redaktorzy pochodzą z Wielkiej Brytanii. Urodziła się w 1943 roku niedaleko Brighton. Jej ojciec był pilotem – zginął podczas drugiej wojny światowej. Suzy i jej siostra były wychowywane przez matkę, dla której priorytetem była edukacja córek. Po ukończeniu szkoły średniej Brighton and Hove, w 1963 roku Suzy trafiła na uniwersytet w Cambridge. „Głównym powodem, dla którego tam aplikowałam, był fakt, że moja siostra dostała się na Oxford. Taka siostrzana rywalizacja”, opowiada Menkes. Zanim jednak rozpoczęła studia, miała rok wolnego. I ten rok okazał się przełomowy dla jej kariery. Wtedy wyjechała do Paryża i pokochała modę.

Jej pierwszy pokaz? Pod koniec lat 60. – Chloé, kiedy dla marki projektował Karl Lagerfeld. Nie było pierwszego rzędu ani nawet zaproszenia. Żeby dostać się do środka, Suzy i jej przyjaciółka kupiły miotły i szufelki, zawiązały sobie robotnicze turbany na głowach i o 5 rano weszły na teren pokazu, udając sprzątaczki. Ukryły się pod sceną. Kiedy po kilku godzinach na miejsce przybyli goście, zrzuciły przebrania i wmieszały się w tłum. Każdy student mody zaczyna podobnie.

Po powrocie do Wielkiej Brytanii Suzy zaczęła pisać do „Varsity” – gazety wydawanej w Cambridge. „Robiłam wywiad z Mary Quant. Byłam tak zdenerwowana, że wsiadłam do pociągu chyba cztery godziny przed czasem. Tylko żeby się nie spóźnić”, wspomina dziennikarka.

Po ukończeniu studiów w Cambridge, Suzy trafiła do „Times”. Ale tylko na chwilę. „Był tam taki człowiek, Charlie Wilson. Napisałam wtedy artykuł o Jean Muir i Wilson wezwał mnie do siebie. Powiedział: «Co to za gówno?», po czym podarł mój tekst i rzucił na podłogę. A potem kazał mi go podnieść. «Na moich stronach o modzie mają być ładne dziewczyny w krótkich spódnicach, uśmiechające się do zdjęcia»”, opowiada Menkes. I tak Suzy trafiła do konkurencji – „The Independent”. Ale już wtedy jej talent był rozpoznawalny. Miała ponad dwadzieścia lat, kiedy Charles Wintour (ojciec Anny) zaprosił ją do pisania o modzie na łamach „London Evening Standard”. Jednak niedoszli koledzy z pracy Suzy protestowali, że jest na to za młoda.

W 1988 roku została zatrudniona w „International Herald Tribune”, który zmienił tytuł na „The International New York Times”. Przez 28 lat Suzy recenzowała pokazy, rozmawiała z projektantami, opisywała zjawiska w modzie. Każdy student dziennikarstwa czy projektowania sięgał po jej teksty. A nie zawsze były one przychylne. „Napisałam kiedyś bardzo negatywną recenzję kolekcji Armaniego. A potem najlepszą w moim dorobku. I to bez względu na to czy ubrania przypadły mi osobiście do gustu, do mojej własnej estetyki. Moim celem jest bycie fair. I nigdy nie przepraszam. Ale zawsze wyjaśniam”, mówi Menkes. Etykę pracy stawia na pierwszym miejscu. Nigdy nie przyjmuje prezentów. Odsyła je lub przekazuje na cele dobroczynne. Pomimo bardzo szczerych opinii Suzy jest też lubiana wśród projektantów. Co przy jej zawodzie bywa trudne, wystarczy przykład dziennikarki Cathy Horyn.

Menkes zajmuje się również organizacją konferencji dóbr luksusowych Future Luxury wraz z Conde Nast. W 2016r. zaprosiła na nią Gosię Baczyńską. Suzy jest laureatką prestiżowej nagrody ACF Lifetime Achievement Award.

W 2014 roku Menkes została międzynarodową redaktor mody w brytyjskiej edycji „Vogue’a”. Ale już nie drukowanej. Bo, jak wszyscy wiemy, Internet jest przyszłością.

ZDJĘCIE East News

Ciekawostki

  1. Po ślubie przeszła na judaizm i od tamtej pory odmawia uczestnictwa w wydarzeniach w święta żydowskie.
  2. Menkes nie przyjmuje prezentów i nie przyjaźni się z projektantami, twierdzi, że przeczy to etyce jej pracy.
  3. Fryzura Menkes nie kryje za sobą wyszukanej historii. Tu górę wzięła praktyczność i wygoda – nienawidziła gdy włosy leciały jej na twarz podczas pisania.
  4. Wierzy, że wszystkiego, co chcesz wiedzieć o danym mieście, dowiesz się od kierowców taksówek.

Najmodniejszy owoc sezonu? Wiśnia! Upewnij się, że nie zabraknie jej w Twojej szafie

Anya Hindmarch

Breloczek
ok. 600 zł

Aquazzura

Sandałki
ok. 800 zł

Essentiel Antwerp

Bluzka
567 zł

Essentiel Antwerp

Spodnie
724 zł

Furla

Torebka
1442 zł

Gucci

Buty
3800 zł
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności