Donatella Versace

Jednoznacznie kojarzona z powszechnie znanym domem mody Versace, gdzie pełni funkcję współwłaścicielki, dyrektora kreatywnego i projektantki. Młodsza siostra Gianniego. W strukturach firmy stworzyła własną linię Versus. Charakterystyczne platynowe włosy, lekko punkowy styl i papieros stanowią nieodłączny element jej wizerunku. Przyjaźni się z gwiazdami, takimi jak Lady Gaga, Madonna, Demi Moore, Jennifer Lopez, Beyoncé, które występują publicznie w jej projektach, reklamując markę. Promuje młodych, lubiących prowokować projektantów. W modzie ceni odwagę i luksus.

Urodziła się i wychowała na południu Włoch, w Kalabrii, jako najmłodsza z czworga rodzeństwa (siostra Tina zmarła w wieku 10 lat). Zamiłowanie do mody przejęła po matce krawcowej, a dzięki ojcu finansiście żyła w dostatku. Jednak największy wpływ miał na nią o 10 lat starszy brat Gianni. To on ubierał nastoletnią siostrę w krótkie skórzane spódnice i rozjaśnił jej włosy. „Byłam ciekawa świata, zbuntowana” – wspomina projektantka.

Kiedy Donatella Versace studiowała w latach 70. lingwistykę we Florencji (zamierzała zostać nauczycielką), Gianni zaczynał pracę jako projektant. Siostra odwiedzała go w każdy weekend w tajemnicy przed rodzicami i zachęcała do działania.

W 1978 roku Gianni założył w Mediolanie dom mody Versace, a Donatella zaczęła pracować jako jego muza i doradca. Forsowała w modzie rockandrollowy styl i prowokacyjne stylizacje, w które ubierała gwiazdy muzyki – pierwszy był Prince, później Madonna i wiele innych znanych twarzy. Wraz z bratem promowali najsłynniejsze supermodelki lat 90.: Cindy Crawford, Naomi Campbell i Lindę Evangelistę.

W 1987 roku Donatella Versace wyszła za modela Paula Becka. Małżeństwo skończyło się rozwodem. Mają dwoje dzieci: Allegrę (ur. 1986) i Daniela (ur. 1990).

W 1990 roku otrzymała od Gianniego własną linię Versus i została jej główną projektantką, kreując rockowy szyk. W 2005 roku, ze względu na spadek sprzedawalności, Versace wycofała linię. W 2009 roku Donatella reaktywowała Versus, zatrudniając projektanta Christophera Kane’a. Od 2013 roku głównym projektantem linii był J.W. Anderson, natomiast w 2014 roku rola ta przypadło zdolnemu belgijskiemu projektantowi – Anthony’emu Vaccarello.

15 lipca 1997 roku, w wieku 50 lat, Gianni został zastrzelony przed swoim domem w Miami Beach. Był ostatnią ofiarą seryjnego mordercy Andrew Cunanana, który kilka dni później popełnił samobójstwo. Po śmierci Gianniego Donatella została wraz z bratem Santo i córką Allegrą (która dostała aż 50% udziałów) właścicielką firmy. Objęła funkcję dyrektora artystycznego z 20% udziałami na koncie. W 1998 roku zaprezentowała w Mediolanie kolekcję swojego autorstwa. Versace rozwijało się pod jej dyrekcją zgodnie z wizją brata. „Czułam się onieśmielona wystąpieniami publicznymi, bo byłam w roli Gianniego. To były bardzo trudne chwile, musiałam przetrwać tragedię dla dobra firmy”, wspomina.

Po śmierci brata uzależniła się od kokainy. „Nie radziłam sobie z ukrywaniem emocji i z presją”, tłumaczy. W 2004 roku poszła na odwyk. Wróciła wolna od nałogu i z energią zajęła się firmą.

Od 2013 roku jest dyrektorem kreatywnym domu mody. Kładzie duży nacisk na promocję i rozwój marki w Internecie. „Mam na punkcie wirtualnej rzeczywistości obsesję. Internet to współczesny dom mody”, wyjaśnia. Pod dyrekcją Donatelli Versace firma poszerzyła działalność o produkcję perfum i wystrój wnętrz. Wielką fanką projektantki jest Lady Gaga, która w 2013 roku zaśpiewała i zadedykowała jej piosenkę o tytule „Donatella”. W tym samym roku amerykańska stacja Lifetime nakręciła film „House of Versace”, który opowiadał historię morderstwa Gianniego, jak i przejęcia marki przez Donatellę, w którą wcieliła się Gina Gershon. W 2015 roku założyła swoje prywatnego konto na Instagramie, obecnie obserwuje ją ponad 700 tysięcy użytkowników. Donatella mówi, że bardzo lubi łamać zasady, przykładowo została twarzą konkurencyjnej marki Givenchy na sezon jesień-zima 2015. Niedawno, jej marka ponownie wywołała kontrowersje, tym razem spowodowane kampanią z udziałem Gigi Hadid i Karlie Kloss, które wcieliły się w rolę matek. Sesję z jednej strony chwalono za zróżnicowaną rasowo rodzinę, z drugiej krytykowano za nierealistyczny, młody wiek modelek w rolach matek.

Projektantka prowadzi również działalność charytatywną. Jest ambasadorką fundacji Eltona Johna pomagającej walczyć z AIDS oraz wirusem HIV. W 2010 roku została za to nominowana do nagrody Do Something With Style.

Donatella Versace uważa, że ubrania to kobieca broń, która dodaje pewności siebie i pozwala osiągnąć wymarzone cele. Podkreśla, że wierzy w potęgę kobiecości. Wielką wagę przywiązuje do luksusu: „Jako dom mody myślimy o kobietach żądnych luksusu. Chcemy, żeby zobaczyły nasze ubrania i mówiły: chcę to mieć, teraz, natychmiast! W modzie luksusowe są tylko niektóre rzeczy. Luksus to emocje, pożądanie, unikatowość”.

TEKST – KALINA MRÓZ
ZDJĘCIE – EAST NEWS

Ciekawostki

  1. Zapytana o sekret swojego młodego wyglądu powiedziała, że śpi w wielkiej zamrażarce.
  2. W mężczyznach najbardziej ceni urok i muskulaturę.
  3. W 2005 wyznała amerykańskiemu „Vogue’owi”, że jej uzależnienie od kokainy trwało 18 lat.
  4. Uważa, że każdy powinien mieć psa – jej ukochany Jack Russel ma na imię Audrey.
  5. Sztandarowym daniem w domu mody Versace jest makaron z kawiorem.

Najmodniejszy owoc sezonu? Wiśnia! Upewnij się, że nie zabraknie jej w Twojej szafie

Anya Hindmarch

Breloczek
ok. 600 zł

Aquazzura

Sandałki
ok. 800 zł

Essentiel Antwerp

Bluzka
567 zł

Essentiel Antwerp

Spodnie
724 zł

Furla

Torebka
1442 zł

Gucci

Buty
3800 zł
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności