Zmarła Franca Sozzani – wieloletnia naczelna „Vogue Italia”

O jej niemal rocznej i heroicznej walce z chorobą wiedzieli nieliczni, a ona sama do końca nie pozwoliła, aby cierpienie przysłoniło jej radość z życia oraz zaraźliwy wręcz uśmiech. Niestety, Franca Sozzani, wieloletnia redaktor naczelna włoskiego „Vogue’a” przegrała wczoraj tę walkę, zostawiając jednak po sobie wspaniałe dziedzictwo i wizerunek postaci, której profesjonalizm i empatia uczyniły ją jedną z najważniejszych osób świata mody XX i XXI wieku.

Franca Sozzani urodziła się w 1950 roku we włoskiej Mantui. Z początku chciała studiować fizykę, jednak nie godził się na to jej ojciec, skończyła więc jako absolwentka literatury i filozofii na Uniwersytecie w Mediolanie. Swoją przygodę z modą zaczęła jakiś czas później, mając za sobą jeden rozwód (jej małżeństwo trwało zaledwie 3 miesiące) i „oczyszczającą ” podróż do Indii. Krótko po powrocie, dostała pracę w „Vogue Bambini”.

Zawodowy przełom nastąpił u Sozzani w 1980 roku, kiedy zaproponowano jej prowadzenie „Lei” – magazynu dla młodych kobiet, a dwa lata później jego męskiego odpowiednika, „Per Lui”. Karierę w „Vogue’u” rozpoczęła w 1988 roku – tym samym, w którym debiutowały także Anna Wintour i Suzy Menkes. Czy to właśnie dlatego trójka ta pozostawała przez lata w bardzo bliskiej przyjaźni? Z pewnością połączyła je wspólnota doświadczeń, jednak reprezentując zupełnie inny model dziennikarski i z upływem lat patrząc na modę pod nieco innym kątem, zawsze umiały kreatywnie dyskutować, wspierać i szanować swoje projekty oraz doceniać działania, które podejmowały dla wzmacniania globalnej marki „Vogue’a”. Zarówno Wintour, jak i Menkes (podobnie jak redaktorzy innych edycji „biblii mody”) zamieściły na swoich platformach bardzo osobiste i wzruszające wspomnienia o Sozzani. To tylko pokazuje, że Włoszka była nie tylko jedną z najbardziej szanowanych, ale przede wszystkim lubianych postaci świata mody.

Sozzani była jedną z pierwszych osób, które zaczęły doceniać potęgę obrazka, a nawet przedkładać siłę jego oddziaływania ponad słowo. Zadziało się tak z prostego względu – redaktor naczelna „Vogue’a” wiedząc, że włoskie wydanie magazynu przeczytają (i zrozumieją) tylko Włosi, szukała innych sposobów, w jakie miesięcznik mógłby dzielić się swoimi treściami z globalnym audytorium. Od początku miała niesamowitego „nosa” do młodych fotografów, obdarzając ich ogromnym kredytem zaufania i dając im totalną artystyczną wolność w kreowaniu contentu. Już na samym początku swojej kariery współpracowała blisko z legendarnym Olivierem Toscanim, to także ona pokazała światu niebywały talent Paolo Roversiego, Mario Testino, Herba Rittsa, Bruce’a Webera i Stevena Meisela. Artyści nie byli dłużni i na każdym kroku podkreślali więź, jaka łączyła ich z Francą i jak bardzo doceniają, jak duże pole do działania stwarzała im wraz z każdym numerem „Vogue’a”. „Kiedy będę wysyłał ci zdjęcia, na paczce napiszę „osobiste”, napisał kiedyś do niej Bruce Weber. „Teraz zdaję sobie sprawę, że ja je po prostu zrobiłem dla ciebie, bo jesteś jedyną osobą, która zrozumie ich przekaz”.

„W modzie tak naprawdę nie chodzi o ubrania”, powiedziała kiedyś Sozzani. „W modzie chodzi po prostu o życie”. Włoszka nie bała się podejmować na łamach „Vogue’a” kontrowersyjnych czasami tematów, balansując często na granicy analitycznego podejścia do mody, artyzmu oraz kulturowego i społecznego dyskursu. Oczywiście większość z tego opowiadała, wspólnie z fotografami, za pomocą zdjęć. Nacisk na to kładzie też w swoim wspomnieniu Anna Wintour, przywołując dwie głośne sesje: autorstwa Stevena Meisela z 2014 roku mówiącą o przemocy domowej i tę z 2005 roku, której motywem przewodnim została współczesna obsesja chirurgią plastyczną. Sama, mając w sobie niezwykle dużo empatii, przez lata angażowała się w działalność humanitarną. Branża uwielbiała ją także za to, z jak dużym dystansem podchodziła do świata mody i swoistej próżności, jaka go charakteryzuje. Będąc w środku branży, była też niejako obok, pozostając szalenie profesjonalną i zdolną redaktorką oraz niezwykle pogodną siostrą i matką. Jej burza blond włosów i charakterystyczny, zaraźliwy uśmiech oraz pasja, z jaką podchodziła do życia nie zostaną zapomniane, a dziedzictwo, jakie po sobie zostawiła trwać będzie w najlepsze.

Ciao, Franca!

 

ZobaczSchowaj komentarze

Milenialsi i youtuberzy na wybiegu u Dolce&Gabbana

Duet Dolce & Gabbana ma wyraźne ambicje, aby odmłodzić markę, a tym samym przekonać do siebie młodszych klientów. W momencie, gdy na rynek mody wkraczają milenialsi, czyli pokolenie Y, walka o ich portfele i przychylność jest coraz bardziej zaciekła. Aby swoje plany uczynić jeszcze bardziej wiarygodnymi, podczas męskiego tygodnia mody, Stefano i Domenico postanowili zrezygnować z profesjonalnych modeli, a zatrudnić wpływowych młodych ludzi, którzy robią furorę w sieci. Zobaczcie ten niezwykły pokaz.

Milenialsi i youtuberzy na wybiegu u Dolce&Gabbana
ZobaczSchowaj komentarze

Kosmetyki, dzięki którym poczujecie się jak na egzotycznych wakacjach!

Tous

Woda toaletowa Bonjour Senorita
od 235 zł

Tonymoly

Krem do rąk
35 zł

Mac

Fruity Juicy Prep + Prime Fix
90 zł

Perfecta SPA

Masło do ciała Pinacolada
15,90 zł

Nivea

Żel pod prysznic
8,49 zł

Rimmel

Lakier do paznokci Super Gel
19,99 zł
Najświeższe informacje. Aktualne komentarze. Sprawdzone newsy. To wszystko stanowi jeden z filarów działu mody w Fashion Post. Bazujemy na bieżących wiadomościach ściśle związanych ze światem mody. W krótkiej formie przedstawimy najważniejsze wydarzenia. Mówimy o nietypowych formach reklamy. Opowiadamy o najnowszych trendach w modzie. Zdradzamy, co noszą gwiazdy. Wtajemniczamy w sekrety modelek. Nigdy nie zostajemy w tyle. Zależy nam na szybkości przekazu. Z uwagą śledzimy serwisy branżowe, polskie i zagraniczne. Z ciekawością przyglądamy się dynamice mody. Każdy zwięzły przekaz zawiera esencję wiedzy o aktualnych wydarzeniach. Bez zbędnych słów i w przystępnej formie pozwala poznać nowe fakty.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.