Zmarła Franca Sozzani – wieloletnia naczelna „Vogue Italia”

O jej niemal rocznej i heroicznej walce z chorobą wiedzieli nieliczni, a ona sama do końca nie pozwoliła, aby cierpienie przysłoniło jej radość z życia oraz zaraźliwy wręcz uśmiech. Niestety, Franca Sozzani, wieloletnia redaktor naczelna włoskiego „Vogue’a” przegrała wczoraj tę walkę, zostawiając jednak po sobie wspaniałe dziedzictwo i wizerunek postaci, której profesjonalizm i empatia uczyniły ją jedną z najważniejszych osób świata mody XX i XXI wieku.

Franca Sozzani urodziła się w 1950 roku we włoskiej Mantui. Z początku chciała studiować fizykę, jednak nie godził się na to jej ojciec, skończyła więc jako absolwentka literatury i filozofii na Uniwersytecie w Mediolanie. Swoją przygodę z modą zaczęła jakiś czas później, mając za sobą jeden rozwód (jej małżeństwo trwało zaledwie 3 miesiące) i „oczyszczającą ” podróż do Indii. Krótko po powrocie, dostała pracę w „Vogue Bambini”.

Zawodowy przełom nastąpił u Sozzani w 1980 roku, kiedy zaproponowano jej prowadzenie „Lei” – magazynu dla młodych kobiet, a dwa lata później jego męskiego odpowiednika, „Per Lui”. Karierę w „Vogue’u” rozpoczęła w 1988 roku – tym samym, w którym debiutowały także Anna Wintour i Suzy Menkes. Czy to właśnie dlatego trójka ta pozostawała przez lata w bardzo bliskiej przyjaźni? Z pewnością połączyła je wspólnota doświadczeń, jednak reprezentując zupełnie inny model dziennikarski i z upływem lat patrząc na modę pod nieco innym kątem, zawsze umiały kreatywnie dyskutować, wspierać i szanować swoje projekty oraz doceniać działania, które podejmowały dla wzmacniania globalnej marki „Vogue’a”. Zarówno Wintour, jak i Menkes (podobnie jak redaktorzy innych edycji „biblii mody”) zamieściły na swoich platformach bardzo osobiste i wzruszające wspomnienia o Sozzani. To tylko pokazuje, że Włoszka była nie tylko jedną z najbardziej szanowanych, ale przede wszystkim lubianych postaci świata mody.

Sozzani była jedną z pierwszych osób, które zaczęły doceniać potęgę obrazka, a nawet przedkładać siłę jego oddziaływania ponad słowo. Zadziało się tak z prostego względu – redaktor naczelna „Vogue’a” wiedząc, że włoskie wydanie magazynu przeczytają (i zrozumieją) tylko Włosi, szukała innych sposobów, w jakie miesięcznik mógłby dzielić się swoimi treściami z globalnym audytorium. Od początku miała niesamowitego „nosa” do młodych fotografów, obdarzając ich ogromnym kredytem zaufania i dając im totalną artystyczną wolność w kreowaniu contentu. Już na samym początku swojej kariery współpracowała blisko z legendarnym Olivierem Toscanim, to także ona pokazała światu niebywały talent Paolo Roversiego, Mario Testino, Herba Rittsa, Bruce’a Webera i Stevena Meisela. Artyści nie byli dłużni i na każdym kroku podkreślali więź, jaka łączyła ich z Francą i jak bardzo doceniają, jak duże pole do działania stwarzała im wraz z każdym numerem „Vogue’a”. „Kiedy będę wysyłał ci zdjęcia, na paczce napiszę „osobiste”, napisał kiedyś do niej Bruce Weber. „Teraz zdaję sobie sprawę, że ja je po prostu zrobiłem dla ciebie, bo jesteś jedyną osobą, która zrozumie ich przekaz”.

„W modzie tak naprawdę nie chodzi o ubrania”, powiedziała kiedyś Sozzani. „W modzie chodzi po prostu o życie”. Włoszka nie bała się podejmować na łamach „Vogue’a” kontrowersyjnych czasami tematów, balansując często na granicy analitycznego podejścia do mody, artyzmu oraz kulturowego i społecznego dyskursu. Oczywiście większość z tego opowiadała, wspólnie z fotografami, za pomocą zdjęć. Nacisk na to kładzie też w swoim wspomnieniu Anna Wintour, przywołując dwie głośne sesje: autorstwa Stevena Meisela z 2014 roku mówiącą o przemocy domowej i tę z 2005 roku, której motywem przewodnim została współczesna obsesja chirurgią plastyczną. Sama, mając w sobie niezwykle dużo empatii, przez lata angażowała się w działalność humanitarną. Branża uwielbiała ją także za to, z jak dużym dystansem podchodziła do świata mody i swoistej próżności, jaka go charakteryzuje. Będąc w środku branży, była też niejako obok, pozostając szalenie profesjonalną i zdolną redaktorką oraz niezwykle pogodną siostrą i matką. Jej burza blond włosów i charakterystyczny, zaraźliwy uśmiech oraz pasja, z jaką podchodziła do życia nie zostaną zapomniane, a dziedzictwo, jakie po sobie zostawiła trwać będzie w najlepsze.

Ciao, Franca!

 

ZobaczSchowaj komentarze

Wszystko, co musisz wiedzieć o tygodniu 16-22.10.2017

Kolejny tydzień za nami. Jakich emocji dostarczył nam tym razem świat mody, kultury i show biznesu? Oprócz niestety cały czas obecnego zgorszenia wywołanego przez „Weinstein Gate”, było jednak sporo ekscytacji, pozytywnych zaskoczeń, a także wiary w to, że są jeszcze w Hollywood pary, które chcą i potrafią zachować prywatność. Oto wszystko, co musicie wiedzieć!

Bershka rusza na podbój USA

Tą wiadomością od kilku dni żyją wszystkie amerykańskie portale, od „Seventeen” i „Teen Vogue’a”, po „Fashionistę”, które Bershką nazywają „drugą i jeszcze tańszą Zarą”. Doskonale znana w naszym kraju marka z portfolio Inditexu debiutuje za oceanem i kontynuuje w ten sposób swoją międzynarodową ekspansję. Robi to jednak metodą małych kroków: w celu sprawdzenia, czy wśród amerykańskich nastolatków istnieje jeszcze nisza, jaką Bershka mogłaby zapełnić, przez 3 miesiące na nowojorskim Soho otwarty będzie gigantyczny pop-up shop celebrujący otwarcie amerykańskiego sklepu internetowego.

Karlie Kloss będzie miała własny talk-show

Modelka, która powróci w tym roku na wybieg Victoria’s Secret został gospodynią nowego programu emitowanego przez stację Freeform. Talk show będzie nosił tytuł „Movie night with Karlie Kloss” i, jak sama nazwa wskazuje, będzie polegał na wspólnym oglądaniu filmów przez Kloss i jej gości. Już teraz wiadomo, że wśród tych ostatnich zobaczymy m.in. Jourdann Dunn, Ashley Graham i Kendall Jenner.

Leonardo DiCaprio wyprodukuje serial z gatunku dramatu kryminalnego

Należąca do aktora firma producencka Appian Way Poroduction pracuje nad swoim debiutanckim serialem dramatycznym, który już niedługo ma wyemitować stacja ABC. Ma on być amerykańską wersją fińskiej produkcji „Black Widows”, której fabuła kręci się wokół trzech kobiet uwięzionych w toksycznych i pełnych przemocy małżeństwach, które wpadają w „spiralę życia i śmierci” po tym, jak ich pracujący w jednej firmie agresywni mężowie giną w tym samym momencie.

Alicia Vikander i Michael Fassbender wzięli ślub

Jedna z piękniejszych i z pewnością najbardziej pilnujących swojej prywatności par Hollywood poznała się na planie filmu „Światło między oceanami”, będącego adaptacją powieści M.L. Stedman. Skromna i prywatna ceremonia odbyła się na Ibizie, a panna młoda zachwycała wszystkich naturalną i niemal pozbawioną makijażu cerą i… prostą, lnianą sukienką, o której większość gwiazd zapewne nie pomyślałoby jako o ślubnej kreacji. Szanujemy to!

#gownstory⠀ Last weekend, Ibiza, actress @aliciavikander_official got married in a very casual @zimmermann bohemian style cotton dress with ivory lace. Perfect for her eco-friendly wedding!! 😉⠀ ⠀ #histoirederobe⠀ Le weekend dernier, Ibiza, l’actrice @aliciavikander_official s’est mariée dans une simple robe de coton et de dentelle ivoire, de style bohémien et très décontractée par @zimmermann. Parfaite pour ce mariage au thème écolo !! 😉⠀ ⠀ 📸 Splash⠀ ⠀ #aliciavikander #zimmermann #bohemianstyle #bohemiandress #robeboheme #mariagepeople #mariagedestar#weddingdresses#dress#dresses#mariage#mariageinspiration#weddinginspiration#bridedresses#bridedress#bridaldress#bridaldresses#bridal#weddingbride#bellemariee#love#weddingdresses#weddinggown#gowninspiration#robedemariee#jaimemarobe#bridegown #beautiful

Post udostępniony przez Laëtitia de J’aime ma robe (@jaimemarobe)

Netflix chce wypuścić w przyszłym roku 80 (!) autorskich produkcji

Netflix skutecznie umacnia swoją pozycję lidera serwisów streamingowych. Jak ogłosił na konferencji prasowej jego dyrektor ds. contentu, Ted Sarandos, w przyszłym roku światło dzienne ujrzy aż 80  autorskich produkcji (w tym, co także zostało już potwierdzone, dwa seriale w reżyserii Agnieszki Holland i Kasi Adamek). Wśród nich znajdą się zarówno produkcje niskobudżetowe, ale też jedne z najdroższych filmów Netflixa w historii – mowa tu chociażby o filmie „Bright”, w którym główną rolę gra Will Smith i którego budżet wynosi 90 milionów dolarów. To jednak nie koniec dużych liczb. Na realizację swoich planów Netflix przeznaczy w 2018 roku od 7 do 8 miliardów dolarów – dla porównania, w 2017 roku budżet na wszystkie produkcje wynosił 6 miliardów „zielonych”.

Rajstopy za 6 tysięcy złotych? Tylko, jeśli „jest to Gucci”

Niektóre z nas za żadne skarby nie mogą przekonać się do rajstop, a by ich uniknąć, są w stanie przez całą zimę rezygnować ze spódnic i sukienek. Chciałoby się powiedzieć „been here, seen that”, bo większość z nas także faktycznie woli marznąć niż postawić na to akcesorium, szczególnie w cielistym kolorze. Najnowsza propozycja Gucci ma jednak szanse zmienić nastawienie wszystkich pesymistek. Mieniące się kryształkami rajstopy pochodzące z kolekcji wiosna-lato 2018 występują w wersji bardziej matowej i transparentnej i w obu pokryte są, z pewnością drogocennymi kryształkami. Skąd akurat takie przypuszczenie? Cóż, ich cena wynosi ponad 6 tysięcy (!) złotych, więc albo Gucci zaczyna robić z nas głupców, albo faktycznie rajstopy będą od przyszłego sezonu stanowić inwestycję (sic!) pokroju wysokiej jakości torebki.

Sesja tygodnia: Mathilde Brandi w „Harper’s Bazar Turkey” (fot. Tom Schirmacher)

Stylizacja tygodnia: Kourtney Kardashian w kurtce Stelli McCartney i spódniczce Isabel Marant

ZobaczSchowaj komentarze

Najpiękniejsze palety cieni do powiek nie tylko na świąteczny prezent

Marc Jacobs Beauty

Style Eye-Con N°20
429 zł

Urban Decay

Paleta metalicznych cieni do powiek
249 zł

Becca

Eye Lights Palette Apres Ski Glow Collection
185 zł

Bobbi Brown

Caviar & Rubies Eye Shado
350 zł

Too Faced

Boss Lady Beauty Agenda
239 zł

Lancôme

La Palette d'Olympia
489 zł
Najświeższe informacje. Aktualne komentarze. Sprawdzone newsy. To wszystko stanowi jeden z filarów działu mody w Fashion Post. Bazujemy na bieżących wiadomościach ściśle związanych ze światem mody. W krótkiej formie przedstawimy najważniejsze wydarzenia. Mówimy o nietypowych formach reklamy. Opowiadamy o najnowszych trendach w modzie. Zdradzamy, co noszą gwiazdy. Wtajemniczamy w sekrety modelek. Nigdy nie zostajemy w tyle. Zależy nam na szybkości przekazu. Z uwagą śledzimy serwisy branżowe, polskie i zagraniczne. Z ciekawością przyglądamy się dynamice mody. Każdy zwięzły przekaz zawiera esencję wiedzy o aktualnych wydarzeniach. Bez zbędnych słów i w przystępnej formie pozwala poznać nowe fakty.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.