Stając wyżej, czyli historia mężczyzn noszących obcasy

Z okazji 20. rocznicy otwarcia Muzeum Baty w Toronto powstała wystawa Standing tall; The curious history of men in heels, która pozwala przyjrzeć się temu jacy mężczyźni i w jakim celu nosili i noszą obcasy. Na ekspozycji zaprezentowano historię męskich obcasów od 1600 roku aż do dziś. Twórcom zależało na ukazaniu ich różnorodnej funkcji od podkreślania majestatu władców, po epatowanie seksualnością gwiazd rocka.

Stając wyżej, czyli historia mężczyzn noszących obcasy
Images © 2015, Bata Shoe Museum, Toronto, Canada
Włochy, pierwsza połowa XVIII w. - buty papieskie na odpowiednio niskim obcasie (na początku XVIII wieku wysoki obcas był krytykowany ponieważ sztucznie zmieniał wzrost człowieka, co było uznawane za "niezgodne z wolą bożą").

Na wystawie można obejrzeć rzadkie egzemplarze męskiego obuwia z XVII i XVIII wieku, wojskowe buty z połowy XIX wieku, kowbojki z lat 30. i o dziesięć lat od nich młodsze bikery. Zwiedzający mają okazję zobaczyć oryginalne Beatle boot Johna Lennona z 1960 roku, platformy noszone przez Eltona Johna w latach 70. i najnowsze projekty z kolekcji haute couture.

Dziś obraz mężczyzny na obcasach wywołuje niedowierzanie i rozbawienie. Nie zawsze tak było: „Wraz z nastaniem XVII wieku, kiedy pojawiły się obcasy, to właśnie mężczyźni pierwsi zaczęli je nosić. Były manifestacją siły i prestiżu społecznego przez ponad 130 lat”, mówi Elisabeth Semmelbeck, kuratorka wystawy, dodając, że kiedy po 1730 roku wysokie obcasy epizodycznie pojawiały się w modzie męskiej, zawsze pełniły rolę akcesorium podkreślającego męskość ich właściciela.

Funkcja obcasów kojarzonych z męskością przetrwała do naszych czasów w wizerunku kowboja. Jednak dla większości współczesnych mężczyzn każdy dodatkowy centymetr łączy się z ryzykiem utraty męskości. Biorąc pod uwagę wysoki wzrost, który obecnie zdaje się mieć znaczenie w tak wielu dziedzinach życia, począwszy od wysokości zarobków, a kończąc na większej atrakcyjności społecznej, nasuwa się podstawowe pytanie: dlaczego dziś mężczyźni nie chodzą na obcasach? Twórcy wystawy inspirują do zastanowienia się nad tym oraz nad innymi kwestiami obecnymi w naszym życiu np. kontrowersyjnym użyciem butów na obcasach i podestów przez osoby pełniące władzę.

 

 

 

ZobaczSchowaj komentarze

5 rzeczy, których nie wiedzieliście o marce CARPISA

CARPISA to kolejna włoska marka, która właśnie zadebiutowała na polskim rynku. W jej ofercie znajdziecie walizki, torebki i akcesoria cechujące się wysoką jakością wykonania, której towarzyszą przystępne ceny. Skąd wywodzi się brand, jak daleko sięga jego historia i która z hollywoodzkich aktorek od kilku lat pełni funkcję jego ambasadorki? Zobaczcie już teraz.

1. Historia CARPISY sięga 2001 roku, marka więc już od 16 lat zajmuje się produkcją i dystrybucją wysokiej jakości torebek, walizek i akcesoriów. Działa głównie na zasadzie franczyzy, posiadając ponad 600 sklepów w samych Włoszech oraz za granicą i zatrudniając ponad 500 osób.

2. Od samego początku powstania marki, jej logo stanowi mały żółw, a osią wizualnej identyfikacji jest kolor zielony. Dlaczego akurat one? Otóż podobnie jak w naszej kulturze słoń, tak u Włochów symbolem szczęścia jest żółw. Zielony, jako kolor nadziei i stabilności stanowi uosobienie wartości, z jakimi marka utożsamia się najbardziej.

3. Siedziba marki znajduje się we włoskiej miejscowości Nola, w „CasaCarpisa”. Na stałe zatrudnionych jest tam 150 osób, do których dyspozycji jest między innymi siłownia, przestrzeń relaksacyjna i zaawansowane technologicznie sale konferencyjne. Wszystkie one mają realizować założenie marki, jakim jest stwarzanie pracownikom zdrowego i przede wszystkim przyjaznego środowiska, w którym będą mogli swobodnie wcielać w życie swoje pomysły i inspirować się nawzajem.

4. Funkcję ambasadorki marki od kilku lat pełni hollywoodzka aktorka Penelope Cruz, która wraz z młodszą siostrą Moniką nie tylko występuje w kampaniach, ale także tworzy sezonowe, kapsułowe kolekcje będące wypadkową hiszpańskiego temperamentu i włoskiego doświadczenia w produkowaniu wysokiej jakości skórzanych wyrobów.

 

 

5. CARPISA to nie tylko odpowiadające gustom różnych kobiet torebki, ale także zaangażowanie w ważne społeczne akcje oraz kwestie dotyczące kondycji życia kobiet na całym świecie. W sezonie jesień-zima 2017, wizerunkowej kampanii marki towarzyszy projekt „Moje ciało, moje prawa”, który wspiera globalną akcję Amnesty International.

CARPISA – włoska marka torebek, walizek i akcesoriów już w Polsce!

 

Partnerem publikacji jest marka CARPISA.

 

ZobaczSchowaj komentarze

Ubrania i dodatki z wyprzedaży idealne na karnawał 2018!

Top Shop

Długie kolczyki
75,20 zł

Zara

Długa marynarka ze sztucznego zamszu z metalizowanym wykończeniem
159 zł

Aldo

Ozdoba na szyję
28,80 zł

Isabel Marant

Długie, skórzane kozaki
ok. 3242 zł

Missguided

Torebka wyszywana cekinami
51,60 zł

Zara

Sweter z prążkowanej dzianiny z odwijanym golfem
59,90 zł
Podpowiadamy, po co sięgnąć w chwili relaksu. Doradzamy najlepsze sposoby spędzania wolnego czasu. Informujemy o wydarzeniach modowych: kameralnych i spektakularnych. Przygotowujemy na każdy tydzień niezbędnik aktualności. Zdradzamy w nim ciekawe pozycje literackie, filmowe i muzyczne. Recenzujemy poruszające nas książki. Komentujemy warte uwagi, związane z modą filmy. Informujemy o wyjątkowych festiwalach. Zawiadamiamy o aktualnych wystawach i eventach. Zamieszczamy artykuły o formach relaksu, które pozwalają odkrywać nowe horyzonty, skłaniają do wyjścia z domu i otworzenia się na kulturę. Podpowiadamy domatorom, jak błogo i beztrosko spędzić czas we własnym zaciszu oraz w jaki sposób je urządzić. Przede wszystkim oddajemy w ręce czytelników wartościowe artykuły do poczytania w wolnej chwili.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.