Odkryj tajemnice tkaniny z Whirlpool: żakard

Żakard to tkanina, która ma dość krótką historię, bo jej początki sięgają zaledwie XIX wieku. Materiał jest co prawda wytworem technologii przemysłowej, ale ubrania, które są z niego wykonane to małe dzieła sztuki. To jednak nie koniec tajemnic, które skrywa żakard. W naszym cyklu „6-ty Zmysł Projektanta” przygotowanego wspólnie z Whirlpool przybliżymy wam jeszcze kilka z nich.

Dwieście lat temu Francuz Joseph Marie Jacquard wynalazł urządzenie z mechanizmem przesmykowym. Z jego pomocą na tkaninach mogliśmy uzyskać dowolny wzór, od kwiatów po motywy geometryczne. Każdy z nich, który miał być wykorzystany, najpierw musiał być rozpisany na kartach perforowanych. Maszyna Josepha była więc jednym z pierwszych urządzeń, które do produkcji wykorzystywało specjalny program. I tak pojawiła się kolejna rzecz, która nie tylko działa szybciej, ale bardziej efektywnie od człowieka, który nie musiał już ręcznie wytwarzać tkanin. Nic więc dziwnego, że wynalazek Jacquarda zyskał niezwykłą popularność, a sam materiał, czyli żakard, jak można się tego domyśleć, został nazwany na jego cześć.

Jedną z największych zalet tkaniny jest jej wszechstronność. Wykorzystuje się ją do produkcji elementów wystroju wnętrz, na przykład zasłon lub obić do mebli. Jednak świat mody również znalazł dla niej świetne zastosowanie. Kreacje uszyte z żakardu mają klasę, dzięki czemu świetnie sprawdzają się na wyjścia i specjalne okazje. Warto więc poszukać czegoś wykonanego z żakardu na nadchodzące imprezy wigilijne i sylwestrowe. Materiał ten nie tylko świetnie sprawdza się przy produkcji ubrań czy torebek, bo bardzo często wykorzystuje się go w przemyśle obuwniczym. Wielu projektantów chętnie korzysta z tego materiału w swoich kolekcjach. Niedawno mogliśmy podziwiać żakardowe sukienki u Bizuu czy piękne marynarki u Michała Szulca.

Jak najlepiej pielęgnować żakard? Chociaż nie jest to bardzo wrażliwa tkanina, warto o nią dbać, żeby nasze ubrania z czasem nie straciły swojej świetnej jakości. Bez obaw możemy je prać w domu programie wybierając program delikatne i temperaturę 30° C. Pralka Whirlpool Supreme Care świetnie wykona to zadanie, a my nie będziemy się musieli martwić, że coś się stanie naszym drogocennym ubraniom,

Kampania „6-ty Zmysł Projektanta” łączy technologię użytkową ze światem mody. Marka Whirlpool współpracuje z wieloma projektantami oraz blogerami, których zadaniem jest pokazanie jak najlepiej możemy dbać o najcenniejsze elementy naszej garderoby. Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie www.6zmyslprojektanta.pl.

Partnerem publikacji jest Whirlpool.


Zakupy

PRADA

SUKIENKA
OK. 10000 ZŁ

GUCCI

KURTKA
OK. 10000 ZŁ

SAINT LAURENT

KURTKA
5780 ZŁ

DOLCE & GABBANA

SUKIENKA
OK. 6400 ZŁ

BALMAIN

ŻAKIET
OK. 11000 ZŁ

STELLA MCCARTNEY

BRALET
OK. 2200 ZŁ

OSCAR DE LA RENTA

SUKIENKA
OK. 22000 ZŁ

CECILIE KOPENHAGEN

PASEK
50 ZŁ

ZEUS+DIONE

KOMBINEZON
OK. 2600 ZŁ
ZobaczSchowaj komentarze

Odkryj tajemnice tkaniny z Whirlpool: sztruks

Kiedy słyszymy słowo „sztruks” jednym z pierwszych skojarzeń są niezbyt atrakcyjne stylizacje, które najczęściej mogliśmy podziwiać na naszych nauczycielkach. W naszej kolejnej odsłonie z cyklu „6-ty Zmysł Projektanta” chcemy obalić ten mit i udowodnić, że sztruks nie tylko wraca do łask, ale projektanci coraz chętniej sięgają po niego w czasie tworzenia swoich kolekcji.

Polskie słowo sztruks ma swoje korzenie w języku niemieckim. Pochodzi bowiem od określenia „struck”, jednak reszta świata tkaninę zna pod nieco innym nazewnictwem. Często określany jest mianem cord (w skrócie od francuskiego couduroy) –  zlepka złożonego z trzech innych słów „corde du roi”, które w wolnym tłumaczeniu oznaczają „królewska lina”. Sztruks nie ma jednak żadnego związku z garderobą monarchów, ponieważ od kiedy powstał w XVIII wieku noszą go wszystkie klasy społeczne. Tkaninę możemy więc śmiało nazwać kolejnym dzieckiem rewolucji przemysłowej.

W latach 80. i 90. ze sztruksu najczęściej szyło się nieco toporne marynarki, które wtedy nie cieszyły się wielkim uznaniem trendsetterek. Jednak dzisiaj materiał wraca do łask, nawet w polskiej modzie. Michał Szulc, jeden z ambasadorów kampanii Whirlpool „6-ty Zmysł Projektanta” zaprojektował sztruksowe żakiety o niebanalnym kroju. Z kolei duet BIZUU, również zaangażowany w akcję Whirlpool, stworzył delikatną, sztruksową sukienkę koktajlową. Ubrania wykonane ze sztruksu w tym sezonie świetnie sprawdzą się w świątecznych albo i nawet sylwestrowych stylizacjach.

Kampania „6-ty Zmysł Projektanta” łączy technologię użytkową ze światem mody. Marka Whirlpool współpracuje z polskimi projektantami jak Michał Szulc oraz BIZUU jak i znanymi blogerami – Kamilą Szczawińską oraz Kamilem Pawelskim (znanym jako Ekskluzywny Menel). Dzięki nim dowiadujemy się jak najlepiej możemy dbać o najcenniejsze elementy naszej garderoby. Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie www.6zmyslprojektanta.pl.


Zakupy

TOPSHOP UNIQUE

PŁASZCZ
OK. 1625 ZŁ

GABRIELA HEARST

MARYNARKA
OK. 3575 ZŁ

TEMPERLEY LONDON

MARYNARKA
OK. 2875 ZŁ

BIZUU

SUKIENKA
1690 ZŁ

HAIDER ACKERMANN

SPODNIE
OK. 1190 ZŁ

MIU MIU

SPÓDNICA
OK.1200 ZŁ

MIU MIU

PŁASZCZ
OK. 8315 ZŁ

CHLOE

KOSZULA
OK. 2112 ZŁ

TOPSHOP

SZORTY
OK. 123 ZŁ
ZobaczSchowaj komentarze

"Dress for less" odcinek 12. : zimowa stylizacja Olivii Palermo

PARFOIS

TOREBKA
119 ZŁ

BERSHKA

KURTKA
199 ZŁ

ZARA

OKULARY
69,90 zł

H&M

BUTY
74,90 ZŁ

H&M

SPODNIE
99,90 ZŁ

MANGO

KOSZULA
119 ZŁ
Nie pytamy, co nowego. Przedstawiamy najnowsze trendy w modzie. Z uwagą śledzimy zapowiedzi projektantów na nadchodzący sezon. Zdradzamy, jakie wzory, kolory, materiały będą obowiązkowe na zbliżającą się porę roku. Opieramy się na prawdziwych autorytetach z branży. Ufamy Valentino, Chanel, Givenchy i markom, które nadają rytmu zmianom w świecie mody. Najnowsze trendy w modzie pojawiają się jeszcze przed właściwym sezonem. Idealnie, aby dać czas na przygotowanie szafy. To prawdziwe kompasy stylu. Wskazują właściwy kierunek zmian. Nie tylko wskazują, w jaki styl zainwestować, ale podpowiadają, jak się odnaleźć w nadchodzących zmianach. Nie oznaczają rezygnacji z własnego podejścia do ubioru, fryzury, czy makijażu. Pozwalają je odświeżyć, nadać im bardziej współczesny charakter.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.