Napis „Hollywood” zmienił się w „Hollyweed”. Poznajcie niezwykłą historię symbolu Ameryki

Noworoczny psikus podmienienia liter w napisie „HOLLYWOOD” wywołał ogólnoświatowe rozbawienie, lecz policja w Los Angeles traktuje sprawę poważnie i wszczęła śledztwo o wandalizm. Dlaczego ktoś tak serio traktuje wyraźnie dowcipny wybryk? Ponieważ ten napis to symbol potęgi Ameryki.

To już drugi raz, gdy napis „HOLLYWOOD” na wzgórzach Santa Monica zamienia się w „HOLLYWEED”. Pierwszy raz miało to miejsce 44 lata temu, gdy Kalifornia zliberalizowała swoją politykę wobec marihuany. Teraz, przy okazji wyboru Donalda Trumpa na prezydenta, mieszkańcy tego stanu zostali zapytani czy chcą dalszej liberalizacji. Gremialnie odpowiedzieli, że tak, więc w 2018 roku prawo ulegnie zmianie. A tymczasem rok wcześniej zmiana ta została przyklepana przez żartownisiów, którzy postanowili zmienić na chwilę ten charakterystyczny znak.

Na początku był on naprawdę niepozorny. Zaprojektowany przez Thomasa Fiska Goffa, a postawiony w 1923 roku, był niczym więcej, jak reklamą budowanego niedaleko osiedla mieszkaniowego „HOLLYWOODLAND” – i taki też był pierwotnie napis umieszczony w Hollywood Hills. Napis mrugał czteroma tysiącami żarówek w kolejności: najpierw „HOLLY”, później „WOOD” i na końcu „LAND”. To robiło wrażenie – zwłaszcza, że były to czasy, w których Las Vegas nie było jeszcze międzynarodowym symbolem neonów.

Początkowo napis miał istnieć półtora roku, lecz szybko zaczął być symbolem nie osiedla mieszkaniowego, a wielkiej machinerii filmowej, złotych czasów wytwórni i życia w iście amerykańskim stylu: najlepszego, najdroższego, najbardziej wytwornego. Napis ma w swojej historii także ciemne karty – w 1932 litera „H” stała się miejscem samobójstwa zaledwie 24-letniej aktorki Peg Entwistle, która przez liczne problemy osobiste nie potrafiła poradzić sobie z presją narzucaną przez wytwórnię. Dziewczyna skoczyła więc z symbolu tego świata, co poruszyło całą Amerykę. Niedługo po jej śmierci powstała fundacja imienia Peg, która pomaga ludziom myślącym o samobójstwie.

To tragiczne wydarzenie, o ironio, tylko umocniło pozycję i znaczenie napisu. II wojnę światową symbol przeżył bez większych turbulencji. Te nadeszły w 1949 roku, gdy zdewastowany znak zaczął zwyczajnie chylić się ku upadkowi, by w końcu runęła litera „H”. Napis w końcu został wyczyszczony, umocniony i usunięto końcówkę „LAND”. Od tej pory istnieje napis, który tak dobrze znamy z filmów czy fotografii. Czyste „HOLLYWOOD”.

W 1973 roku napis zyskał oficjalny statut zabytku stanu Kalifornia (zabytek nr 111). Lata 70. nie były jednak dobre dla symbolu. „HOLLYWOOD” znów zaczęło się rozpadać. Spadły w kolejności górna część „D” oraz trzecie „O”, a pod drugie „L” ktoś podłożył ogień. Znak przetrwał jednak próbę czasu, a w 1987 roku, gdy papież Jan Paweł II odwiedził Kalifornię, na chwilę pozbyto się jednego „L”, co dało napis adekwatny do dzisiejszego świętego, a więc „HOLYWOOD”.

Lata 90. to ponowny rozkwit zabytku. Dzięki odpowiednim zabiegom prawnym został wyznaczony fundusz na opiekę i odnawianie „HOLLYWOOD”. W 1995 roku zrobiono lifting napisu, a skoro lifting, to nie mogło zabraknąć aktorki, która była nazywana „królową liftingów”, czyli 79-letniej wtedy Phyllis Diller, która współprowadziła nowe otwarcie symbolu.

Ostatniego dnia 1999 roku znak dostał wyjątkowe wyróżnienie – obok Wieży Eiffla, Wielkiej Piramidy w Egipcie i New York Times Square z okazji wejścia w nowe milenium rozbłysnął tysiącami światełek. Tym samym ugruntował swoją pozycję nieśmiertelnego symbolu zachodniej popkultury.

W pierwszej dekadzie nowego tysiąclecia zainwestowano w profesjonalny system zabezpieczeń, alarmów przeciwpożarowych i antywłamaniowych. W 2010 roku pojawiły się plany zburzenia napisu na wzgórzu Hollywood i sprzedania terenu pod budowę luksusowych osiedli mieszkalnych. Ostatecznie gwiazdy, m.in. Arnold Schwarzenegger, Tom Hanks, Steven Spielberg, Hugh Hefner, zebrały 12,5 miliona dolarów i wykupiły teren należący do spółki z Chicago.

Jak pokazuje ostatni żart, nazywany nad wyraz „aktem wandalizmu”, wciąż jednak znajdują się tacy, dla których obejście skomplikowanych zabezpieczeń nie stanowi problemu. Nic dziwnego, że tak jest – każdy bowiem chciałby dziś napisać choć zdanie w historii jednego z największych symboli Ameryki.

ZobaczSchowaj komentarze

Kto chce ubierać Melanię Trump, a kto nie? Podsumowanie

Stany Zjednoczone wciąż są podzielone. Eskalacja konfliktu nasiliła się na tyle, że projektanci mody wprost oznajmiają czy chcą współpracować z Białym Domem i Pierwszą Damą czy nie. Oto podsumowanie wszystkich wypowiedzi.

Wszystko zaczęło sie od Sophie Theallet, projektantki, która blisko współpracowała z Michelle Obamą, która ogłosiła, że nie mimo sowitemu kontraktowi z Białym Domem nie zgadza się na ubieranie Melanii Trump. Tym samym wezwała innych projektantów do jasnego określenia się w tym temacie (więcej o tym).

Spora grupa twórców mody mnie lub bardziej chętnie podjęła temat. W zdecydowanej opozycji są m.in. Tom Ford czy Marc Jacobs. Z kolei Calvin Klein, Carolina Herrera czy Tommy Hilfinger nie będą mieli problemu z ubieraniem przyszłej Pierwszej Damy. 

Oto podsumowanie sympatii projektantów, którzy postanowili wypowiedzieć się w sprawie.

ZobaczSchowaj komentarze

"Dress for less" odcinek 12. : zimowa stylizacja Olivii Palermo

PARFOIS

TOREBKA
119 ZŁ

BERSHKA

KURTKA
199 ZŁ

ZARA

OKULARY
69,90 zł

H&M

BUTY
74,90 ZŁ

H&M

SPODNIE
99,90 ZŁ

MANGO

KOSZULA
119 ZŁ
Tworzymy własną mapę modnych miejsc. Podpowiadamy, dokąd warto się udać będąc w Londynie, Paryżu, czy Lublinie. Odkrywamy przestrzenie znane i nieznane mieszkańcom oraz obieżyświatom. Docieramy do miejskich zakątków tętniących życiem towarzyskim i kulturalnym. Przybliżamy ich charakter. Niekiedy są to strefy bardzo prywatne, przytulne, gdzie w powietrzu unosi się atmosfera przyjaźni. Innym razem to przestrzenie doniosłe, o monumentalnym charakterze, prezentujące sztukę wysoką. Bazując na własnym doświadczeniu tworzymy specyficzne przewodniki po miastach Polski i świata. Zamieszczamy w nich informacje, gdzie można smacznie zjeść, gdzie udać się na zakupy, gdzie zatrzymać się na nocleg. Subiektywnie opowiadamy o miejscach, których próżno szukać w topowych przewodnikach.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.