Paprocki & Brzozowski

Są dla siebie nawzajem największą inspiracją oraz najbardziej rozpoznawalnym duetem projektantów. Ich ubrania cieszą się popularnością wśród celebrytek, dziennikarek, aktorek oraz piosenkarek. Jednak Paprocki i Brzozowski nie skupiają wyłącznie na wysokim krawiectwie. Chętnie projektują modę dla zwykłych ludzi, stąd ich kolekcje bluz oraz t-shirtów. Mają butiki w wielu miastach Polski, takich jak Warszawa, Kraków, Zakopane, Białystok, Płock, Poznań i Koszalin.

„Wbrew temu, że dziś z niektórymi rzeczami mam problemy, w szkole byłem bardzo dobrym uczniem” – opowiada Marcin Paprocki. – „Dziś mogę bez wyrzutów sumienia powiedzieć, że nie byłem wtedy z nauką na bakier”. Drugi z duetu, Mariusz Brzozowski dodaje, że choć nie był prymusem z przedmiotów ścisłych, to zdawał maturę z matematyki. – „Pisemny egzamin wspominam super, a poszło mi dobrze na tyle, że ustnego już nie musiałem zdawać” – opowiada projektant.

Poznali się na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Mariusz Brzozowski studiował projektowanie ubioru, a Marcin Paprocki grafikę. Wspólnie zaczęli pracować nad projektami na konkursy modowe. Z tego powodu Paprocki wkrótce przeniósł się na Wydział Tkaniny i Ubioru. To właśnie za sprawą konkursów Marcin i Mariusz zaistnieli w świecie mody, eksperymentowali z różnymi stylami i estetykami, dopracowali warsztat. Ich strategia była konsekwentna – nie ominąć żadnego wyścigu o nagrody, nawet lokalnego „Guzik diabła Boruty” w Łęczycy. Profesor Krystyna Jaguczańska wspomina, że Mariusz i Marcin byli studentami, którzy wyraźnie się wyróżniali odwagą i otwartością na poszukiwanie indywidualnego stylu. Przez całe studia byli nierozłączni i na wszystkie zajęcia przychodzili razem.

W 2000 roku stworzyli markę Paprocki & Brzozowski. Ich wspólna praca opiera się na kontrastach, a także wspólnie wypracowanych pomysłach. Często ich burze mózgów skutkują łączeniem wełny i matowych materiałów z błyskiem w stylu glamour. Mówią, że mają zupełnie inne temperamenty i osobowości, ale to ścieranie się jest niezwykle ważne w procesie twórczym. Podstawą ich współpracy jest szukanie kompromisu. Nie korzystają z trendbooków, podchodzą do mody bardziej intuicyjnie.

W 2002 roku Marcin Paprocki zaczął prowadzić dział mody w „Wysokich Obcasach”. W 2004 roku, dzięki kolekcji zainspirowanej Marią Callas, 27-letni Marcin i Mariusz zostali uznani Projektantami Roku przez miesięcznik „Elle”. To wyróżnienie okazało się przełomowe, bo zapewniło duetowi popularność i zainteresowanie gwiazd.

Na początku 2008 roku nawiązali współpracę z Reserved. Potem była kolekcja dla Ochnika na jesień/zimę 2008 również z kampanią na cały kraj. Zaprojektowali dla sieci sklepów kolekcję „Motyle w brzuchu”. Pod koniec 2008 roku stworzyli stroje do tenisa na licytację Fundacji TVN „Nie jesteś sam”. W 2009 roku wzięli udział w kampanii społecznej przeciwko HIV „ryzy KOchania”. Wraz z innymi projektantami zaprojektowali nadruki na koszulki. Od 2012 roku takie t-shirty wcielili do swojej kolekcji. Najbardziej znane i lubiane ozdobione są napisami „Sex”, „X Adult’s obsession”, „If you want try”, „To be continued” oraz „I love you”.

Paprocki i Brzozowski w 2012 roku stworzyli kostiumy do spektaklu tanecznego „Windows” Izadory Weiss z muzyką Leszka Możdżera w Operze Bałtyckiej. Choreografka podkreślała, że zatrudniła duet ze względu na ich dbałość o detale, delikatność linii oraz ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań estetycznych.

Przez kilka ostatnich sezonów nadają swoim kolekcjom ciekawe nazwy określające kierunek rozwoju i inspirację. Na wiosnę-lato 2012 zaprezentowali kolorową i soczystą kolekcję „Like a Virgin”, podkreślając swoje upodobania muzyczne. Jesień-zima 2012-2013 była czasem „Chelsea Girls” i klimatu rodem z szalonej dyskoteki w latach z lat 70. Wiosna-lato 2013 zwiastowała sensualną stronę kobiety objawiającą się w kolekcji „Emmanuel” – inspirowanej francuskim filmem erotycznym z 1974 roku. Retro i lata 40. były motywem przewodnim kolekcji „Dalia” na jesień-zimę 2013-2014, a w „Glare” (jesień-zima 2014-2015) dominowała wyrafinowana elegancja. Wiosna-lato 2015 odbyła się pod hasłem „Sex”, gdzie dominowały przeźroczystości oraz kroje blisko ciała. Ostatnia kolekcja „63×45″ była pochwałą kobiecości i nawiązywała do obrazu Leonarda da Vinci „La Belle Ferroniere”. Dla klientów z mniej zasobnym portfelem zaprojektowali kolekcję „Plants”, która oparta jest na odzieży bawełnianej.

Projektanci często są jurorami w konkursach modowych takich jak Mazda Design i OFF Fashion Kielce. Prowadzą również warsztaty na Akademii Sztuk Pięknych. Jako duet zdobyli wiele nagród: Stowarzyszenia Promowania Młodych Europejskich Talentów Prometa-Kraków, odbywającą się w Łodzi Złotą Nitkę, tytuł Osobowość w Modzie i w Sztuce podczas piątej edycji gali Moda i Sztuka we Wrocławiu (2005). W 2008 roku po raz drugi otrzymali tytuł Projektantów Roku czytelniczek magazynu „Elle”. W 2009 roku Międzynarodowe Targi Łódzkie  przyznały projektantom Honorową Złotą Nitkę.

Ich kreacje noszą aktorki, modelki, stylistki i wokalistki, takie jak: Maja Ostaszewska, Katarzyna Figura, Kora, Monika Brodka, Paulina Krupińska oraz Maja Sablewska. Projektanci posiadają butik na ulicy Wiejskiej, który dwa razie przeszedł próby rabunku, oraz drugi „Plants” zlokalizowany w domach mody MODO. Oprócz tego ich kolekcje są dostępne w 26 miejscach sprzedażowych na terenie kraju. W programie „Kuba Wojewódzki show” zaprzeczyli próbom zdobywania rynków europejskich – obecnie chcą skupić się na rozwoju sprzedaży w kraju. Już dwukrotnie zaprojektowali kolekcję dodatków dla Biedronki, które miały zachęcić ludzi do rejestracji w bazie Fundacji DKMS Polska.

Paprocki & Brzozowski to jeden z nielicznych na polskim rynku duetów projektujących modę. Marcin i Mariusz bardzo sobie chwalą wspólną pracę. Wymieniają się pomysłami, uzupełniają się zdolnościami do rysowania końcowych modeli i szkicowania technicznego. Uważają, że ubrania powinny dodawać pewności siebie: podkreślać zalety i maskować wady. Według projektantów kluczem do dobrego stylu jest umiejętne dobieranie elementów stroju tak, żeby się ubrać, a nie przebrać. Nie należy też ślepo podążać za trendami w modzie.

ZDJĘCIE – DZIĘKI UPRZEJMOŚCI PAPROCKI I BRZOZOWSKI

WSPÓŁAUTOR – JUSTYNA MAJKA

Ciekawostki

  1. W październiku 2014 roku i styczniu 2015 roku udaremniono próby włamania do ich warszawskiego butiku przy ul. Wiejskiej.
  2. Ich najmniej ulubiona tkanina to tafta, a kolor, którego nigdy by nie wykorzystali w kolekcji to brąz.
  3. Kochają Lizbonę, z której regularnie wyruszają na samochodowe wycieczki na południe Portugalii.
  4. Monica Belucci i Cate Blanchett to według nich kobiety idealne.

Wyprzedaże lato 2017: nasze typy z polską metką!

BLESSUS

BLUZKA
632 ZŁ

WEAVE

SUKIENKA
1050 ZŁ

SAINT BODY

BODY
208 ZŁ

PORT PRIVE

BLUZKA
720 ZŁ

SELFIE JEWELLERY

PIERŚCIONEK
215,20 ZŁ

NUNC BY DOMINIKA NOWAK

BUTY
679,20 ZL
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.