Karl Lagerfeld

Interesuje mnie tylko to, czego jeszcze nie zrobiłem – mówi Karl Lagerfeld. Uchodzi w branży za wyjątkowo zapracowanego projektanta. Od 1983 roku stoi na czele francuskiego domu mody Chanel, projektuje też kolekcje dla włoskiego Fendi, tworzy własną linię ubrań i akcesoriów KARL oraz dodatki Monster Choupette (od imienia jego ukochanej kotki). Jakby tego było mało, fotografuje kampanie reklamowe wszystkich trzech marek oraz robi sesje zdjęciowe dla topowych magazynów. Jest też reżyserem krótkometrażowych filmów dla Chanel a także współpracuje przy tworzeniu reklam. Czy o czymś zapomnieliśmy? Oczywiście! Prowadzi księgarnię „7 L” na 7 rue de Lille w Paryżu. A od września 2014 roku wydaje własną gazetę. Drukowana w nakładzie 150 tysięcy egzemplarzy „The Karl Daily” to zbiór zdjęć, szkiców, tekstów z charakterystycznym dla niego sarkastycznym poczuciem humoru.

 

Karl Otto Lagerfeld urodził się 10 września 1935 roku w Hamburgu. Podczas drugiej wojny światowej wraz z rodzicami (ojciec był biznesmenem, a matka prowadziła życie salonowe) i dwiema siostrami przeprowadził się na północ Niemiec. „Będąc dzieckiem głównie szkicowałem i czytałem”, opowiada projektant. Miał zaledwie 14 lat i jeszcze nie ukończył szkoły, kiedy poprosił rodziców, aby pozwolili mu wyjechać do Paryża. Tam w Lycée Montaigne studiował rysunek i historię.

W 1954 roku wysłał szkic płaszcza na konkurs International Wool Secretariat (obecnie znany jako The International Woolmark Prize). Po sześciu miesiącach otrzymał telegram. Pokonał 200 tysięcy rywali i zajął pierwsze miejsce.  Jego projekt zrealizował sam Pierre Balmain. Zafascynowany talentem Karla, Balmain zatrudnił go jako swojego asystenta. A już trzy lata później, w 1957 roku, Karl Lagerfeld objął stanowisko dyrektora artystycznego w Maison Jean Patou i pozostał nim przez kolejnych sześć. W 1963 roku odszedł i został „wolnym strzelcem”. Projektował wtedy dla takich marek, jak Charles Jourdan, Krizia, Ballantyne oraz Chloé. W 1965 roku pochodzący z Rzymu producenci futer – rodzina Fendi, poprosili go o zmodernizowanie firmy. Początkowo projektował futra, a w 1977 roku wprowadził kolekcje prêt-à-porter. Ten niegdyś rodzinny biznes projektant  przedstawił wielkiej modzie.

Tymczasem w Paryżu czekało go największe wyzwanie. Po śmierci Coco Chanel w 1971 r., słynna marka popadała w ruinę. W 1983 roku ratowania Chanel podjął się Karl Lagerfeld. „Dzisiaj wszyscy myślą, że to był dla mnie wielki zaszczyt. W tamtych czasach wcale tak nie było”, opowiada projektant. „Przestrzegano mnie, że ta marka już umarła. I to mnie przekonało”, dodaje.

W międzyczasie, w latach 1992-1997 na stałe projektował też dla Chloé. Jego dziewczęce kolekcje były przeciwieństwem dla tych nieco burżuazyjnych i często pełnych przepychu u Chanel.W 1998 roku stworzył własną linię, Lagerfeld Gallery (w 2006 roku zmienił nazwę na Karl Lagerfeld).

W 2004r. stworzył kolaborację ze szwedzką sieciówką H&M, która sprzedała się w kilka godzin, jednak projektant stwierdził, że więcej tego nie powtórzy. Jego celem było zaprojektowanie ubrań, na które stać byłoby kobiety na całym świecie, a H&M wyprodukował jedynie bardzo limitowaną ilość. W 2007r. magazyn „Vogue” nakręcił film dokumentalny o projektancie o tytule „Lagerfeld Confidential”, natomiast kilka lat później Karl sam zajął się reżyserią. W 2013r. zadebiutował za kamerą i stworzył krótkometrażowy film z udziałem Keiry Knightley w roli Coco Chanel.

Prywatnie przyjaźni się z Joanną Przetakiewicz, założycielką marki La Mania. Lagerfeld słynie z wybierania swoich muz, a do tego grona należą znane nazwiska modelingu jak Cara Delevingne, Kendall Jenner czy ostatnio Willow Smith oraz Lily Rose-Depp. Projektant często wybiera dość nietypowe kolaboracje, jak np. w 2016r. kiedy zaprojektował ręczniki i szlafroki dla sieci Carrefour.

Twierdzi, że jego kotka Choupette zarabia nawet ponad 3 miliony euro, jednak sam projektant jest podejrzany o oszustwa podatkowe.

Dzięki dobrym relacjom z Chanel miał dużą swobodę działania. Właściciele marki  – rodzina Wertheimer zapewniła mu dożywotni kontrakt i dała mu wolną rękę. I chociaż wiele jego projektów Karla kłóci się z wizją Coco, dzisiaj Chanel ma lojalne rzesze klientek: począwszy od Inéz de la Fressange, Vanessy Paradis, Claudii Schiffer, a skończywszy na Caroline de Maigret, Keirze Knightley czy Geraldine Chaplin. „Gdyby Coco żyła, pewnie byłaby w szoku widząc, jak teraz wygląda jej dom mody. Ale nie miałem wyjścia. Musiałem zrobić coś, aby marka szła z duchem czasu”, mówi Lagerfeld. „Zawsze oczekuj nieoczekiwanego”, dodaje.

ZDJĘCIE: East News

Ciekawostki

  1. Posiada ponad 300 000 książek.
  2. Nie ma żadnego wykształcenia związanego z modą, wierzy, że to „życie powinno uczyć”.
  3. Nigdy nie zapalił papierosa i nigdy nie brał udziału w wyborach.
  4. W 1993 roku Anna Wintour wyszła z pokazu jego kolekcji dla Fendi, gdy na wybiegu w roli się modelek pokazały się striptizerki i gwiazdy filmów porno.
  5. Głównym powodem dla którego w 2001 roku schudł ponad 40 kg było to, że chciał nosić bardziej obcisłe ubrania.
  6. Stworzył własny zbiór emotikon przedstawiający m. in. jego samego, czarne okulary, skórzane rękawiczki i, rzecz jasna, jego kotkę Choupette.

Majówka 2018: Domowe SPA - pomoże zregenerować ciało i poprawi nastrój

Jo Malone London

Świeca zapachowa
259 zł

Ministerstwo Dobrego Mydła

Odżywczy peeling cukrowy
38 zł

Erborian

Maseczka do ust
89 zł

Dr. Jart+

Maseczka ujędrniająca
43 zł

Peggy Sage

Rękawica do kąpieli
35 zł

Ministerstwo dobrego mydła

Musująca kula do kąpieli
5,50 zł
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności