Juergen Teller

Niemiecki fotograf mody i portrecista. Fotografuje przy pomocy płaskiej lampy błyskowej oraz prostych analogowych aparatów, dzięki czemu osiąga nietypowy dla stylistyki modowej, dokumentalno-intymny efekt. Popularność zdobył dzięki współpracy ze słynnymi muzykami i projektantem Markiem Jacobsem. Stworzył cykl „Marc Jacobs Advertising 1998–2009” z udziałem artystów: Sofii Coppoli, Cindy Sherman, Charlotte Rampling, Thurstona Moore’a z Sonic Youth, Williama Egglestona, Winony Ryder i Rufusa Wainwrighta.

Juergen Teller wychowywał się w Erlangen w Bawarii. Jego rodzina prowadziła biznes lutniczy, jednak nastoletni Juergen miał uczulenie na drewno i nie mógł podjąć pracy. Zajął się fotografią, by w 1984 roku, w wieku 20 lat rozpocząć studia w Bayerische Staatslehranstalt für Photographie w Monachium.

W 1986 roku, tuż po ukończeniu studiów, Teller przeniósł się do Londynu. Chciał uniknąć przymusowej służby wojskowej i rozwijać karierę za granicą. Na emigracji miewał chwile zwątpienia i myślał o porzuceniu fotografii. Nie znał angielskiego i nie miał pojęcia o modzie. Świadomość trendów zdobywał dzięki obserwowaniu ubrań noszonych przez muzyków, z którymi lubił spędzać czas. Wreszcie zdobył pracę w zawodzie, w przemyśle muzycznym. Robił zdjęcia, np. Björk, do magazynów „i-D” i „The Face”.

W 1990 roku stworzył jedną ze swoich pierwszych słynnych okładek – do singla „Nothing Compares 2 You”  Sinéad O’Connor. W 1991 roku pojechał w trasę koncertową z Nirvaną, by zrobić serię ikonicznych już zdjęć Kurta Cobaina.

W 1994 roku Juergen Teller zadebiutował w brytyjskim „Vogue” okładkową fotografią 20-letniej Kate Moss. Dwa miesiące później na okładce październikowego numeru pojawiło się zdjęcie Lindy Evangelisty, również autorstwa Tellera, dla którego świat mody stał już otworem.

W 1998 roku w londyńskiej The Photographer’s Gallery zaprezentowano pierwszą solową wystawę fotografa.

Również w 1998 roku Teller nakręcił film krótkometrażowy pt. „Can I Own Myself” z Kate Moss w roli główniej. Wielokrotnie powracał do medium filmowego, tworząc m.in. reklamę perfum Eternity Calvina Kleina z udziałem Christy Turlington.

W tym samym roku Teller rozpoczął współpracę z Markiem Jacobsem, dla którego co sezon tworzył nowatorskie kampanie. Podsumowaniem pracy był opublikowany w 2009 roku album „Marc Jacobs Advertising 1998–2009” niemieckiego wydawnictwa Steidl.

W 1999 fotograf zaprezentował bardzo ciekawą serię „Go-Sees”, czyli cykl portretów wszystkich modelek, które przychodziły do jego studia na casting. Dziewczyny pozowały w progu, w otwartych drzwiach pracowni.

W 2004 roku Juergen Teller stworzył znakomitą, zabawną i przełomową sesję dla Marca Jacobsa z udziałem 65-letniej aktorki Charlotte Rampling. Gwiazda „Nocnego portiera” nie zgodziłaby się na zwykłą sesję modową, więc fotograf wymyślił zabawną konwencję romansu w rokokowych wnętrzach. W roli 40-letniego kochanka z nadwagą, niemieszczącego się w żadne modele ubrań Jacobsa, wystąpił nago sam Teller. Projekt spodobał się tak bardzo, że para kontynuowała współpracę, tworząc serię 28 zdjęć opowiadających o arogancji, przepychu i ekscesach w stylu Ludwika XV.

W sierpniu 2004 roku fotograf dalej prowokował, tworząc kampanię niemieckiej marki Strenesse. Czarno-białe zdjęcia przedstawiały tenisistę Borisa Beckera, ciągnącego za nogi bezwładną Claudię Schiffer.

W 2008 roku Teller sfotografował dla Jacobsa Victorię Beckham, której powiedział wprost: „W tej sesji jesteś produktem”. Efektem współpracy było słynne zdjęcie nóg piosenkarki, wypadających z ogromnej torby na zakupy.

W 2009 roku Teller stworzył głośną kampanię dla Vivienne Westwood. Modelkami były sama projektantka i towarzysząca jej Pamela Anderson. Przedstawicielki dwóch skrajnie różnych modeli kobiecości na zdjęciach bawią się i wygłupiają. Sesja miała miejsce w czasie intensywnej kampanii wyborczej Baracka Obamy, została więc zatytułowana „Election Day” i wydana w formie książki. Westwood i Teller współpracowali również w 2011 roku, kiedy to fotograf dokumentował w Afryce charytatywną pracę projektantki oraz produkcję jej kolekcji Ethical Fashion Africa. W 2012 roku Juergen zaprezentował akty Vivienne podczas wystawy Lehmann Maupin Gallery.

W lutym 2010 roku Teller sfotografował trzy pokolenia rodziny Missoni w ramach kampanii reklamowej domu mody. Sesja odbyła się w domowych warunkach, z pomocą tylko jednego asystenta. W 2011 Teller i Missoni kontynuowali współpracę w ramach letniej kampanii. Sesja przedstawiała przyjaciół marki Missoni w lodyńskim Museum Of Everything.

W 2011 roku reklama perfum Oh Lola! z 17-letnią Dakotą Fanning jako modelką i zdjęciami Tellera została zakazana przez Advertising Standards Authority ze względu na nieprzyzwoity podtekst zdjęć (nieletnia Fanning trzymała między nogami ogromną butelkę perfum).

W 2012 roku ukazała się monograficzna, pełna osobistych zdjęć książka Juergena Tellera pt. „Keys To The House”. Cykl zrealizowano w hrabstwie Suffolk, gdzie fotograf mieszka z żoną, brytyjską marszandką sztuki Sadie Coles.

W 2013 roku w londyńskim Institute of Contemporary Arts otwarto retrospektywę fotografa pt. „Woo”.

W 2014r. został profesorem fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Norymbergii. Tego samego roku odmówił również zrobienia zdjęć Miley Cyrus do kampanii Marca Jacobsa ze względu na kontrowersje wokół jej osoby. Zamiast Tellera, zdjęcia wykonał wtedy David Sims.

W 2015 r. zrobił sesję Kim i Kanye, których sfotografował w ogrodach francuskiego zamku Ambleville. Zdjęcia, które ukazały się również w formie książki zostały przez wielu opisane jako dziwaczne. Kim ubrana w beżowe body, wystylizowana przez Kanye, pozowała na polu i tarzała się po ziemi, fotograf również pojawił się na kilku ujęciach ubrany jedynie w puchową kurtkę.

W 2003 Teller został uhonorowany nagrodą Citibank (Citibank Prize for Photography). Juergen Teller wyróżnia się spośród innych fotografów modowych wyrazistym, „chropowatym” stylem i zamiłowaniem do niedoskonałości. Jego ulubiona modelka to obdarzona bardzo charakterystyczną urodą Lily Cole.  „Ideał piękna jest wszechobecny – w telewizji, magazynach, na plakatach. Nie można od niego uciec. Stworzono jakąś zwariowaną koncepcję tego, jak człowiek powinien wyglądać. To naprawdę szokujące, jak ludzie rozpaczliwie starają się doścignąć ostateczny wzorzec urody, ale czym on tak w ogóle jest?!”, zastanawia się Teller.

TEKST Kalina Mróz

Ciekawostki

  1. Pierwszymi londyńskimi zleceniami Juergena były sesje dla muzyków, m. in. Cocteau Twins.
  2. Przez lata jego znakiem rozpoznawczym był outfit składający się z wyciągniętego t-shirtu, spodni od piżamy i Converse’ów.
  3. Jego ulubionym albumem fotograficznym jest „Sentimental Journey” Naboyoshiego Arakiego.

Najpiękniejsze perfumy na wiosnę

Giorgio Armani

Acqua di Gioia Sky
239 zł

Yves Saint Laurent

Mon Paris
269 zł

Salvatore Ferragamo

Signorina in Fiore
219 zł

Tom Ford

Neroli Portofino Acqua
500 zł


DKNY

Be Tempted Eau So Blush
od 189 zł
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.