Tylko u nas! Fragment biografii Vivienne Westwood

Vivienne Westwood skończyła właśnie 75 lat. Jej zasługi w branży modowej są nieocenione, a życie prywatne projektantki to materiał na kilka filmów. Dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukowy Las publikujemy fragment książki autobiograficznej autorstwa Iana Kelly’ego, która właśnie się ukazała!

Notowania Vivienne w Stanach Zjednoczonych gwałtownie wyskoczyły w górę po filmie Seks w wielkim mieście, w którym wystąpiła jej kreacja. Była to niesłychana rekomendacja marki, zapoznająca nowe pokolenie kobiet – a szczególnie panien młodych – ze stylem Vivienne. Kulminacją niemal dziesięciolecia edukacji w dziedzinie światka fashionistas był długo oczekiwany ślub Carrie Bradshaw, maniaczki mody i redaktorki „Vogue’a”, granej w filmie przez Sarę Jessicę Parker, z mężczyzną znanym jako Mr Big. Od miesięcy było oczywiste, że na filmie zostanie pokazany nowojorski wybieg Vivienne, nikt jednak nie wiedział, kogo wybiorą, żeby zaprojektować suknię ślubną, którą według fabuły projektant ma podarować Carrie Bradshaw. „Zrobiłabym to – mówi Vivienne – tylko dla osoby, którą bym naprawdę lubiła”. Anna Wintour zaproponowała producentom Verę Wang. Jednak kiedy zaczęły się zdjęcia, Sarah Jessica Parker uparła się, że chce sukni od Vivienne. „Pojechałem do Nowego Jorku na dziesięć dni na filmowanie pokazu – wspomina Murray – ale na początku nie miało to nic wspólnego z «tą» suknią, to znaczy z suknią ślubną. Sarah Jessica osobiście wybrała sukienkę spomiędzy nadesłanych, a kreacje dostarczyło wielu designerów. Sądzę, że niejednego to zaskoczyło, Vivienne również. Pamiętam, że pomyślałem wtedy: «Nigdy nie pozwolą Sarze włożyć tej sukni, mimo że jest producentem wykonawczym. Wybiorą jakąś amerykańską markę albo wielki międzynarodowy dom mody». Ależ się myliłem! Wydawało mi się, że to dowód na to, iż Sarah Jessica cieszy się sza- cunkiem i ma silną pozycję w świecie mody oraz że Vivienne jest podziwiana, zupełnie słusznie, przez ludzi znających się na modzie. Na szczęście reżyser był mądry i miał duży respekt dla jej projektów. Mocno go też zaintrygowały ubrania pojawiające się w filmie podczas pokazu i naprawdę zainteresował się tkaninami oraz manekinami krawieckimi, którymi posługuje się Vivienne. Więc pod tym względem słusznie najważniejsza suknia filmu była suknią od Westwood”.

„Nie byłam przekonana co do zielonego pióra – mówi Vivienne o stroiku na głowę do sukni ślubnej – ale ta kreacja to boski archetyp; żyje w platońskim niebie wesel! I napisałam liścik w tym filmie, to fakt, udając, że robię to naprawdę”. Występ w Seksie w wielkim mieście, a właściwie występ sukni, dał Vivienne dziwne podwójne imprimatur, od samej Sary Jessiki Parker, znawczyni mody, która jest jej wielbicielką, oraz od jej fikcyjnego alter ego, Carrie Bradshaw. Ten film dla całego pokolenia zdefiniował pojęcie miejskiej elegancji, obsesji na punkcie mody i splendoru, natomiast włożenie przez Carrie Bradshaw ślubnej sukni projektu Vivienne w momencie nar- racyjnego domknięcia fabuły potwierdziło na zawsze w Ameryce renomę Vivienne jako projektanta nad projektantami, a na całym świecie uczyniło z niej wyrocznię dla pewnej kategorii wyrafinowanych światowców.

Angelica Gleason, koordynator PR domu Westwood na amerykańskim Zachodnim Wybrzeżu, pracuje w sklepie flagowym Vivienne Westwood przy Melrose Avenue w Los Angeles i zajmuje się przeplatanką filmowo-modową, którą jest sezon nagród kończący się rozdaniem Oscarów. Poparcie Sary Jessiki Parker odbiło się szerokim echem w Ameryce, ale Vivienne już na długo przedtem była ulubienicą gwiazd pragnących wywrzeć wrażenie. „Pod pewnymi względami – wyjaśnia Angelica – czerwony dywan odgrywa rolę, jaką wcześniej odgrywał Paryż: suknie na Oscary to obecnie dla projektanta szczyt w dziedzinie profesjonalnej. Vivienne, marka, ma teraz ogromną renomę w Stanach i tylu zwolenników, że być odpowiedzialnym za kontakty z prasą jest naprawdę fajną sprawą. Los Angeles to mój świat. A celebryta dla mnie to po prostu chodzący billboard z reklamą Vivienne i jej idei. Miło dowiadywać się, kto lubi tę markę. Jennifer Garner, Christina Ricci, Julia Roberts, Matthew McConaughey i Bradley Cooper. Bradley miał płaszcz, którego nigdy nie widziałam u faceta. Powiedział swojemu styliście, że nigdy niczego tak nie kochał ze swojej odzieży, i go nie oddał. (Czego nie mam mu za złe). A Sarah Jessica Parker, o czym wszyscy wiedzą, jest fanką. Na filmie włożyła tę suknię ślubną, dostarczoną razem z osobistym liścikiem od Vivienne. A w kolekcji «Red Label» są buty, takie jak te, które Vivienne przywiozła specjalnie do filfilmu Seks w wielkim mieście. Sarah Jessica nadal często je nosi. No i są jeszcze Oscary, a dla Vivienne, dla marki, to wielka sprawa. To wygląda tak: wszyscy styliści w mieście walczą o suknie i wszyscy designerzy usiłują wcisnąć swoje. Wyobraź sobie, że jest cała masa takich, którzy płacą, autentycznie p ł a c ą celebrytom, żeby nosili ich kreacje na Oscarach, ale Vivienne nigdy tego nie robiła. Nie musi. Nasza ekipa haute couture leci z Londynu do Los Angeles. Umawiam spotkania, przychodzą styliści i wybierają stroje dla swoich klientów, a my składamy przysięgę milczenia. Zawsze jest nadzieja, że nominację dostanie ktoś, kogo ubieramy, i podobnie jak każdy w mieście, ogromnie pragniemy Oscara, więc staramy się ubierać tych, którzy w naszym przeczuciu wygrają”.


Biografia Vivienne Westwood autorstwa Iana Kelly’ego, Wydawnictwo Bukowy Las, polska premiera 13.04.2016 r.

ZobaczSchowaj komentarze

Majówka 2018: Co redakcja Fashion Post będzie czytać w długi weekend?

Nie ważne czy spędzacie długi weekend w mieście czy na łonie natury w Polsce czy za granicą. Zawsze najlepszym towarzyszem jest dobra książka. Długi weekend sprzyja sięganiu po lekturę, na którą zwykle nie mamy czasu pochłonięci  codziennych obowiązków. My nie wyobrażamy sobie spędzić takiej liczby dni bez dobrej lektury. Przedstawiamy Wam więc 5 książek, które Redakcja Fashion Post będzie czytać przez kilka wolnych dni.

Majówka 2018: Co redakcja Fashion Post będzie czytać w długi weekend?
Zbigniew Kokot, dyrektor działu sprzedaży Fashion Magazine i Fashion Post
Na majówkę chętnie zabiorę ze sobą wspomnienia Phila Knighta. Zawsze fascynowały mnie spektakularne historie, szczególnie te prawdziwe
ZobaczSchowaj komentarze

Najmodniejszy owoc sezonu? Wiśnia! Upewnij się, że nie zabraknie jej w Twojej szafie

Anya Hindmarch

Breloczek
ok. 600 zł

Aquazzura

Sandałki
ok. 800 zł

Essentiel Antwerp

Bluzka
567 zł

Essentiel Antwerp

Spodnie
724 zł

Furla

Torebka
1442 zł

Gucci

Buty
3800 zł
Modę tworzą ludzie. Jest to zjawisko społeczne, które dotyczy każdego w mniejszym lub większym stopniu. To rozpędzony mechanizm, napędzany energią stylistów, projektantów, modelek, bloggerów, trendsetterów. Odkrywamy tajemnice największych osobowości branży. W inspirujących wywiadach opowiadają o bodźcach, które stymulują ich do działania, o własnym stylu, o otaczającym ich środowisku. Rozmowy z osobowościami świata mody zawierają ciekawe prognostyki i poruszają zjawiska angażujące uwagę. Mówiąc o ludziach pragniemy pokazać nie tylko mainstream. Odważnie demonstrujemy stylizacje osób śledzących trendy i zachowujących własny, niepowtarzalny styl. Przekazujemy krótkie newsy oparte na fotografiach. Chętnie prezentujemy szyk prosto z ulic światowych stolic mody.
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności