Dysmorfofobia – czym jest i jak z nią walczyć?

Kim Kardashian West przyznała się ostatnio w programie „Keeping Up with the Kardashians” , że cierpi na dysmorfofobię. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się temu schorzeniu, sprawdzić czym dokładnie jest i jak sobie z nim radzić.

Kim Kardashian West znana jest już z tego, że zawsze idealnie wychodzi na selfie, ma idealny makijaż i nienaganną fryzurę.  Ale nawet ona czasem przeżywa dramat, kiedy słyszy negatywne komentarze na temat swojego ciała. Kiedy do sieci wyciekły jej zdjęcia w bikini bez retuszu, Kardashian pękła i przyrzynała się, że ​​jej niepewność w stosunku do własnego ciała rosła latami. W ostatnim odcinku „Keeping Up with the Kardashians” Kim powiedziała także, że to ludzkie komentarze sprawiły, że zachorowała na dysmorfofobię.

Kim chyba trochę jednak wyolbrzymiła sprawę, bo na dysmorfofobię nie zapada się z powodu nieprzychylnych czy obraźliwych komentarzy. Jej przyczyna jest znacznie bardziej skomplikowana. Zgodnie z „Podręcznikiem diagnostycznym i statystycznym zaburzeń psychicznych” (DSM-5) dysmorfofobia, to zaburzenie obsesyjno-kompulsywne. Klasyfikowana jest jako rodzaj hipochondrii i oznacza dosłownie… lęk przed brzydotą. Polega na obsesyjnym skupianiu się na prawdziwym lub częściowo wyimaginowanym defekcie własnego wyglądu, czemu towarzyszą stany lękowe, a często także i depresja. Niestety to schorzenie nierzadkie, szacuje się, że dotyka aż 2 proc. populacji. Międzynarodowa Fundacja OCD twierdzi, że dotyka ono 1 na 50 osób, co oznacza, że w samych Stanach Zjednoczonych choruje na nie od 5 do 7,5 miliona osób.

Zdaniem Tom Hildebrandta, ordynatora oddziału Zaburzeń Jedzenia i Wagi w Mount Sinai Health System w Nowym Jork trudno jest opierając się jednym wyznaniu Kim stwierdzić jednoznacznie, czy faktycznie cierpi ona zaburzenia czy po prostu, nie zawsze wyglądała tak, jak obecnie i teraz ciężko jej to zaakceptować.

Jakie objawy mogą powodować, że należy zwrócić się po pomoc do specjalisty? Dla osoby z dysmorfofobia równowaga psychiczna zależy od tego, czy wyglądają w porządku, czy też inni zamaskowali jego „wadę”. Kiedy ktoś uważa, że ​​ma problemy z ciałem i jest ich świadomy, może unikać w sposób celowy sytuacji społecznych, aby nie prowokować sytuacji, w których ktoś mógłby zwracać uwagę na domniemaną „wadę”. Ludzi z dysmorfofobią ciężko jest zdiagnozować, kiedy po raz pierwszy  trafiają do chirurga plastycznego. Dopiero gdy zaczynają wielokrotnie wracać, ponieważ wcześniej wykonany zabieg tylko tymczasowo uwolnią ich od lęku przed ich wyglądem, wtedy należy zacząć się martwić.

W programie „Keeping up with the Kardashians” Kim stwierdziła, że jej dysmorfofobia wzięła się ze wszystkich przykrych komentarzy, które otrzymuje od internautów. Pomimo że negatywne uwagi mogą pogorszyć stan osoby cierpiącej na dysmorfofobię, nie są zazwyczaj przyczyną samego zaburzenia. Rzeczywista przyczyna nie jest znana.  Hildebrandt mówi, że osoby z pewnymi temperamentami i sposobami myślenia są do tego po prostu predysponowane. U chorych z rozpoznaniem dysmorfofobii zaobserwować można nadmierne zainteresowanie swoim wyglądem, najczęściej twarzy lub jego określonej części, np. nosa, skóry, cienkich włosów. Z czasem skarg odnośnie wyglądu przybywa, a usunięte defekty szybko zostają zamienione innymi. Skupianie uwagi na własnym wyglądzie szybko przyjmuje charakter obsesji i wiąże się z przymusem przeglądania się w lustrze. Zwykle pacjenci wypytują o swój wygląd przyjaciół oraz członków rodziny, tak aby uzyskać potwierdzenie obecności swojego defektu. Dodatkowo chorzy proszą o porównanie swojego wyglądu z wyglądem innych i stosują specjalny makijaż lub ubranie w celu zatuszowania niedoskonałości. Leczenie obejmuje leki przeciwdepresyjne i terapię behawioralną poznawczą. Dysmorfofobia nie powinna być więc używana beztrosko przez kogoś, kto po prostu nie jest w 100% zadowolony ze swojego ciała.
Wszyscy mamy chwile, w których chcielibyśmy być szczuplejsi, mieć więcej mięśni lub mniej centymetrów tu i ówdzie. Ale gdy jedynym sensem naszego życia jest poświęcenie ukrywaniu wad swojego ciała i obsesja na punkcie poszukiwania niedoskonałości, staje się to poważną kwestią zdrowia psychicznego, którą należy niezwłocznie rozwiązać. 
ZobaczSchowaj komentarze

Paris Hilotn jako klon Kim Kardashian w najnowszej kampanii Yeezy

Jesteście zdania, że jedna Kim Kardashian West to dla świata za dużo? Co powiecie na kilka kopii celebrytki? Małżonek KKW, wykorzystał jej wizerunek w promocji swojej najnowszej kolekcji Yeezy Season 6. Jednak oprócz samej żony, ubrania Kanye zaprezentowały jej popularne przyjaciółki.

Paris Hilotn jako klon Kim Kardashian w najnowszej kampanii Yeezy
Kim Kardashian West

Po decyzji muzyka o rezygnacji z udziału w nowojorskim tygodniu mody, projektant musiała znaleźć nowy sposób na promocję i pokazanie szóstej kolekcji swojej marki. W związku z tym używając #YeazzySeason6 na Instagramie zobaczymy niezliczoną ilość sobowtórów Kim. Armię klonów stworzyły takie celebrytki jak wieloletnia przyjaciółka celebrytki – Paris Hilton, najlepsza przyjaciółka, najmłodszej z sióstr Kardashian-Jenner – Jordyn Woods, jak również bliźniaczki Clermont, projektantka Sami Miró czy Sierra Skye.

Niewątpliwie biorąc pod uwagę w jakim stylu są ubrania projektowane przez Kanye nie można odmówić słuszności promocji ich w social mediach. Zdjęcia zrobione w ‘codziennych’ momentach życia, stylizowane na wykonane przez paparazzich rozeszły się w ekspresowym tempie po sieci. Tym samym raper znalazł dość szybki i łatwy marketingowy chwyt na reklamę w sieci z wykorzystaniem swojej żony i jej wizerunku. Czy wypuszczając kampanię na mniej więcej tydzień przed nowojorskim świętem mody chciał podkreślić swoją niezależność oraz brak potrzeby akceptacji świata mody?

ZobaczSchowaj komentarze

Majówka 2018: Domowe SPA - pomoże zregenerować ciało i poprawi nastrój

Jo Malone London

Świeca zapachowa
259 zł

Ministerstwo Dobrego Mydła

Odżywczy peeling cukrowy
38 zł

Erborian

Maseczka do ust
89 zł

Dr. Jart+

Maseczka ujędrniająca
43 zł

Peggy Sage

Rękawica do kąpieli
35 zł

Ministerstwo dobrego mydła

Musująca kula do kąpieli
5,50 zł
.
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności