Dominika Rutkowska: „Nigdy nie chcę stanąć w miejscu”

W najnowszej odsłonie cyklu „Obserwowani” przedstawiamy utalentowaną młodą fotografkę, Dominikę Rutkowską – artystkę o wielu twarzach, która pracę nad fotografią mody łączy z analogowym dokumentowaniem rzeczywistości w ramach projektu „Polish Trash”. Niezwykle ambitna i krytyczna wobec swojej pracy fanka koloru różowego, opowiada nam, dlaczego Tumblr może być świetnym źródłem inspiracji, czego uczy ją praca nad projektami modowymi i za co uwielbia „polskie śmieci”, które publikuje na swoim blogu. Ta młoda artystka naprawdę ma na siebie pomysł – sprawdźcie koniecznie!

 Początki z fotografią

 Jakiś czas temu zeskanowałam stare, rodzinne negatywy i znalazłam jedną ze swoich pierwszych sesji zdjęciowych, miałam wtedy na oko 12-13 lat. Fotografowałam starszą siostrę w naszym domu rodzinnym. Ubrana była w zestawy ciuchów od czapy, miała ciemno pomalowane usta i oczy, pozowała na tle ściany pokrytej plakatami z gwiazdami lat 90, pozowała też na strychu na bujanym, łaciatym kucyku w obcasach mamy. Od zawsze lubiłam kreować świat i go fotografować, zawsze ciągnęło mnie do ludzi. Zaczęło się chyba tak jak u każdego – fotografowanie rodziny, potem koleżanek. Z wiekiem zaczęło to przybierać coraz większy wymiar, coraz bardziej się angażowałam, aż w końcu zaczęłam ogłaszać się wśród znajomych, że robię sesje zdjęciowe. Byłam w gimnazjum i brałam 30zł, do tego jeszcze robiłam koszmarny makijaż. Co mnie dziś zaskakuje w tej sytuacji? Byłam dumna ze swoich zdjęć, były dla mnie bezbłędne a moi pierwsi klienci wdzięczni i usatysfakcjonowani. Teraz po każdej sesji widzę ile rzeczy zrobiłabym inaczej, pochodzę do swoich prac dość krytycznie.

 Pierwszy aparat

Wyproszony u taty Olympus E-510. Miał gówniany, ciemny obiektyw. Nie miałam bladego pojęcia dlaczego go wybieram, po prostu pan w sklepie go polecił.

 Droga do pierwszej, profesjonalnej sesji

Po roku spędzonym w Akademii Fotografii dowiedziałam się co robię nie tak. Uświadomił mi to wykładowca na jednej z konsultacji – robię ładne zdjęcia ale mam nieciekawe, przeciętne modelki-koleżanki. Wtedy uświadomiłam sobie jak dużą rolę odgrywa człowiek, jak wiele z jego osobowości wpływa na efekt końcowy zdjęcia. W przypadku modelek – jak duże znaczenie ma bycie „uniwersalnym” i umiejętność dopasowania się do pomysłu. Pierwszą profesjonalną sesję zrobiłam gdy zaczęłam pracę początkowo jako asystent, obecnie jako fotograf w Studio Vidoq. Zaczęło się od tworzenia koncepcji sesji i realizowania jej w małej ekipie – ja, wizażystka, modelka. Potem stopniowo powiększałam swoją ekipę współpracując ze stylistami i fryzjerami.

 Fotografia mody

Dzięki niej mogę pokazać w jaki sposób widzę i czuję, mogę opowiadać swoje własne historie. Poprzez plastykę i koncept zawarty w sesji przedstawiam swoje spojrzenie, wrażliwość i umiejętności techniczne. Całość dopełnia stylizacja modelki czy scenografia. Praca nad projektami modowymi uczy mnie myślenia, szybkiego reagowania, cierpliwości  i pracy w zespole. Modę lubię oglądać i się nad nią zastanawiać, dlaczego takie światło, jak ono wpływa na ciuchy i makijaż, jakie odczucia wywołuje u odbiorcy charakter zdjęć, lubię się też doszukiwać błędów, żeby unikać powielania ich na swoich sesjach.

 Inspiracje i tematy

Inspirują mnie ludzie, obrazy, kolory, książki, filmy, muzyka, emocje. Nałogowo scrolluję Tumblra. Jestem fanką koloru różowego.

Planowanie sesji zdjęciowej

Pojawia się pomysł. Często wpadam na nie wspólnie z moją przyjaciółką Magdą Jezierską, która robi wizaż. Zdarza nam się spotykać tylko po to, żeby zrobić burzę mózgów i szukać inspiracji. Potem z takim pomysłem uderzamy do stylistów, fryzjerów, dobieramy wspólnie modelkę. Gdy już ma się koncepcję na sesje cała ekipa nad nią pracuje, ona przestaje być już tylko moja, staje się rozbudowana o spostrzeżenia i wizje reszty.

 Ulubiona dotychczasowa sesja

Robiąc modę, po każdej sesji mocno zastanawiam się nad tym co powstało. Analizuję każdy element, zastanawiam się co teraz zrobiłabym inaczej, czy ekipa była dobrze dobrana i atmosfera na planie sprzyjała kreatywnej pracy, czy wszystkie założenia przed zdjęciami zostały osiągnięte… Nie potrafię być z czegoś tak na serio dumna jeśli widzę ile rzeczy można by było zrobić lepiej. Poza modą pracuję nad projektem „Polish Trash”, który jest moim pamiętnikiem. Zawsze w torbie noszę ze sobą analogowy aparat i fotografuję wszystko dookoła, co wzbudza we mnie większe emocje. Zapisuje chwile, zapisuje swoje uczucia. Lubię ten projekt dlatego, że każde zdjęcie jest idealne. Można tutaj zauważyć pewną sprzeczność, twierdzę, że lubię kreować obraz od a do z, a jednak moim ulubionym projektem są moje „traszki”, totalnie naturalne, spontaniczne i szczere. Nie da się ich powtórzyć ani zrobić lepiej i właśnie to sprawia, że tak je uwielbiam.

 Marzenia i plany

Skończyć prawo jazdy, mieć własne mieszkanie w Warszawie. Zgarniać okładki magazynów, nie przejmować się pieniędzmi, nie marnować czasu, rozwijać się. Nigdy nie chcę stanąć w miejscu. Chcę być lepsza.

Dominika Rutkowska – www.dominikarutkowska.com, www.polishtrash.tumblr.com

ZobaczSchowaj komentarze

Instagram Tygodnia #11: kobiecość w duchu vintage według Natalii Siebuły

Spójna kolorystyka, piękne zdjęcia Piotra Czyża i polska moda, na którą aż miło popatrzeć. Taki jest instagramowy profil Natalii Siebuły, która każdą kolekcją zachwyca i niezmiennie dostarcza nam solidne dawki inspiracji. Dlatego w kolejnej odsłonie naszego cyklu „Instagram Tygodnia” postanowiliśmy zapytać ją o to jak prowadzi swój profil i kto ją inspiruje.

Jak opisałabyś swój Instagram w trzech słowach?

Mam nadzieje, że mój Instagram jest ciepły, kobiecy w lekkim duchu vintage.

Czy korzystasz z Instagrama, aby dotrzeć do nowych klientek? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Myślę, że każdym prezentowanym zdjęciem na Instagramie tworzymy wizerunek i charakter marki co buduje społeczności entuzjastów tej czy podobnej estetyki a tym samym poszerza grono naszych klientek.

Jakie aplikacje pomagają Ci w tworzeniu profilu? Np. do edycji zdjęć?

Używam aplikacji Squaready, dzięki której wstawiam zdjęcia pionowe nie burząc ich kompozycji, a także aby pokazać pełne sylwetki. Większość zdjęć na profilu pochodzi z sesji czy kampanii, które realizuje z fotografem – Piotrem Czyżem a te bardziej spontaniczne z życia marki delikatnie poddaje edycji w VSCO.

Spędzasz dużo czasu na planowaniu treści, tzn. co i kiedy wstawisz? Czy kierujesz się spontanicznością?

Pewne treści mam zaplanowane z wyprzedzeniem, inne niekoniecznie. Staram się układać kolejne fotografie o podobnej stylistyce i spójnie kolorystycznie.

Czy są jakieś profile, które Cię inspirują?

Mnóstwo o przeróżnej tematyce! Dzięki Instagramowi odkryłam naprawdę sporo bardzo interesujących artystów, marki ale i ciekawych, fajnych ludzi. Bardzo podoba mi się klimat u @khaite_ny czy @lisasaysgah ,@palomawool i @mansurgavriel , naturalizm u @pansyco , lubię patrzeć jak tańczy @inouicg . Miło podróżuje się z moją serdeczną klientką @_domi_s_ czy @comeonstacks . Lubię też profile tematyczne jak @brutgroup , @dobrestylowkistarszychpan czy niedawno odkryte @kratki_furtki_plotki .

ZobaczSchowaj komentarze

Prezent last minut: perfumy na Dzień Matki


Modę tworzą ludzie. Jest to zjawisko społeczne, które dotyczy każdego w mniejszym lub większym stopniu. To rozpędzony mechanizm, napędzany energią stylistów, projektantów, modelek, bloggerów, trendsetterów. Odkrywamy tajemnice największych osobowości branży. W inspirujących wywiadach opowiadają o bodźcach, które stymulują ich do działania, o własnym stylu, o otaczającym ich środowisku. Rozmowy z osobowościami świata mody zawierają ciekawe prognostyki i poruszają zjawiska angażujące uwagę. Mówiąc o ludziach pragniemy pokazać nie tylko mainstream. Odważnie demonstrujemy stylizacje osób śledzących trendy i zachowujących własny, niepowtarzalny styl. Przekazujemy krótkie newsy oparte na fotografiach. Chętnie prezentujemy szyk prosto z ulic światowych stolic mody.
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności