MODA, SHOPPING ONLINE, STYL ŻYCIA

Czym jest brawura w modzie i popkulturze? Odpowiadają Vivienne Westwood, Adwoa Aboah i Jefferson Hack

10.07.2017 Michalina Murawska

Czym jest brawura w modzie i popkulturze? Odpowiadają Vivienne Westwood, Adwoa Aboah i Jefferson Hack

Festiwal Bread & Butter, który już na początku września rozpocznie się w Berlinie, to po raz kolejny iście eklektyczna mieszanka profesji, stylów, osobowości i talentów. Swoje kolekcje zaprezentują bowiem zarówno mistrzowie haute couture, jak i czołówka światowego streetwearu, swoje kawałki zagrają znani raperzy i dopiero raczkujące (ale jakże utalentowane!) zespoły indie-rockowe, a podniebienia uczestników popieszczą restauracje uhonorowane największymi laurami, ale także mistrzowie europejskiego street-foodu. Wszystkich przedstawicieli tej wybuchowej mieszanki łączy jedno: to nie tylko talent i pasja do wykonywanej profesji, ale odwaga w mówieniu i robieniu tego, co uważa się za słuszne, chęć podejmowania ryzyka, bezkompromisowość i nieuznawanie tematów tabu – słowem „brawura”, która została hasłem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu.

Bohaterowie krótkich filmików zapowiadających imprezę udowadniają, że „brawurowym” można być zarówno projektując modę, tworząc muzykę, fotografując, zajmując się dziennikarstwem czy udzielając się w ważkich społecznych akcjach. To postaci bezkompromisowe, odważne w poglądach i czynach oraz przecierające szlaki wszystkim indywidualnościom mającym dość ograniczających tematów tabu czy pruderyjności. Organizatorzy Bread & Butter zapytali ich więc o ich styl, moc autoekspresji, powiązania między modą i muzyką oraz o codzienne inspiracje. Oto, co mieli do powiedzenia!

DAMA VIVIENNE WESTWOOD

Królowa brytyjskiej mody, punku i nowej fali, ekscentryczka, zapalona ekolożka, legenda. Tej postaci chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, podobnie jak przypominać, że jest także jedną z najbardziej nieposkromionych, odważnych i inspirujących osób w światowej branży mody. Już w latach 70.. zmieniła profil swojego sklepu, aby otwarcie sprzedawać pod swoim szyldem wyszukane stroje dla fetyszystów, sadomachistów i koszulki z, nierzadko obrazoburczymi, pornograficznymi nadrukami. Z taką samą pasją i zaangażowaniem tworzy wyszukane stroje haute couture, co walczy o dobrobyt środowiska naturalnego (to ona, w akcie protestu zaparkowała czołg pod rezydencją premiera Davida Camerona). Projektantka nie tylko wystąpi na panelu dyskusyjnym podczas festiwalu, ale jej bogata, archiwalna twórczość zostanie także zaprezentowana na specjalnej wystawie.

JEFFERSON HACK, ZAŁOŻYCIEL MAGAZYNU DAZED&CONFUSED

„Inspirują mnie ludzie, z którymi pracuję na co dzień. (…) Razem, jesteśmy silniejsi niż osobno”, mówi Jefferson Hack, jedna z najważniejszych postaci w brytyjskich mediach, człowiek, który dzięki swojej odwadze i nieposkromionej naturze był w stanie dać nam jedne z najważniejszych obecnie europejskich magazynów poświęconych modzie i sztuce – „Dazed & Confused” oraz „AnOther”. Jeśli kiedykolwiek mieliście okazję czytać lub chociaż przekartkować oba te tytuły, zapewne doskonale wiecie, że słyną one z analitycznych treści dotykających często tematów tabu, osobliwych i bardzo niszowych sesji oraz nietuzinkowych bohaterów. Słowem, stoją w opozycji do zalewającego branżę mediów mainstreamu. Taki był też zresztą cel Hacka, który na początku lat 90. odważył się wprowadzić na rynek typowo niszowy, czarno-biały magazyn, który od popularnych tytułów różniłby się nie tylko zawartością, ale przeciwstawiał się także z góry nałożonej periodyczności i od razu największy nacisk kładł na dyfuzję mody, muzyki, filmu i sztuki.

ADWOA ABOAH, MODELKA I AKTYWISTKA

Głowa ogolona „na zero”, zachrypnięty, niski głos, piercing w zębach – Adwoa Aboah, wzięta modelka i aktywistka jest chodzącym zaprzeczeniem wpisywania się w jakiekolwiek utarte schematy. I za to właśnie pokochał ją świat mody (regularnie chodzi w pokazach największych projektantów, pozuje dla „Vogue’a” i reklamuje najpopularniejsze marki) oraz członkinie GurlsTalk – stworzonej przez nią internetowej społeczności, w której dziewczyny mogą otwarcie rozmawiać zarówno o traumatycznych przeżyciach, jak i przyjemnościach seksualnych, menstruacji czy fetyszach. Adwoa jest brawurowa w swoim nieuznawaniu tematów tabu, a swoim podejściem podzieli się także z uczestnikami Bread & Butter na jednym z paneli dyskusyjnych.

ERIKA BOWES – FOTOGRAFKA, STYLISTKA

„Jeśli chcesz, żeby coś się udało, musisz po prostu dopiąć swego”, mówi Erika Bowes – brytyjska fotografka i stylistka, która najpierw zyskała popularność na Instagramie i Tumblrze po to, by później założyć digitalową platformę Sukeban, na której walczy o równość kobiet i zaprzestanie dyskryminacji rasowej w świecie mody.

MIKEQ – DJ

Pochodzący z New Jersey 31-latek to idealny przykład brawury i odwagi w przekraczaniu granic. To on bowiem odpowiedzialny jest za wskrzeszenie kultury „Ballroomu”, którą wielu specjalistów nazywa jedną z najbardziej zapomnianych i rzuconych w cień queerowych subkultur nowojorskiej sceny klubowej.

AITOR THROUP – DYREKTOR KREATYWNY G-STAR RAW

Dla artysty, projektanta i dyrektora kreatywnego holenderskiej marki G-Star RAW, brawura to „korzystanie ze swojego głosu w sposób, który inspiruje innych”. On sam, jako kreator, jest nie tylko jednym z bardziej oryginalnych, ale przede wszystkim najbardziej innowacyjnych twórców w branży. Każdą z prezentacji swojej kolekcji, czy to autorskiej marki, czy od stycznia tego roku tych tworzonych dla G-Star RAW, organizuje w innej galerii sztuki, kładąc nacisk nie tylko na ideę ruchu, ale przede wszystkim wykorzystując rozmaite platformy i zależności między nimi do zakomunikowania odbiorcy swojego przekazu.

FERGUS PURCELL – ARTYSTA KOMERCYJNY

Purcell to artysta wyjątkowy. Nie tylko stoi za jednym z najbardziej rozpoznawanych logo w branży streetwearu (to on stworzył słynny trójkąt Palace London), ale wyróżnia się nietuzinkowym spojrzeniem na swoją pracę i niestandardowym jak na ten świat zamiłowaniem do mainstreamu. Brytyjczyk nie tylko nie gardzi masami i nie obrusza się, gdy jego praca przenika do szerokiego i przypominającego niekiedy czarną dziurę obiegu – wręcz przeciwnie, postrzega to jako  najbardziej inspirujące i satysfakcjonujące, starając się umiejscowić swoje dzieła w znacznie szerszym kulturowym kontekście i unikając zaszufladkowania. Jego bezkompromisowość idealnie wpisuje się w pojęcie brawury i jednocześnie jest świetnym odbiciem ducha naszych czasów, w których o sukcesie coraz częściej decyduje mówienie własnym głosem, nawet jeśli byłby on zaprzeczeniem wszystkiego, co słyszeliśmy do tej pory.

 

Festiwal Bread & Butter by Zalando odbędzie się w dniach 1-3 września w Berlinie. Jednodniowe bilety w cenie 20 euro możecie kupić za pośrednictwem strony internetowej wydarzenia. 

 

Partnerem publikacji jest Zalando.