Czym jest brawura w modzie i popkulturze? Odpowiadają Vivienne Westwood, Adwoa Aboah i Jefferson Hack

Czym jest brawura? Czy to wyłącznie odwaga i bezkompromisowość? A może pewna bezczelność, nieustraszenie, a nawet igranie z ogniem? Wreszcie, jak pojęcie to można odnieść do mody i sztuki, w których mówienie swoim własnym głosem może tak samo dać szansę na karierę, jak i łatwo ją zakończyć? Na te, oraz inne pytania, odpowiadały wyjątkowe postaci świata mody, muzyki i sztuki w materiałach zapowiadających najnowszą edycję festiwalu Bread & Butter, która upłynie właśnie pod hasłem „brawury”.

Festiwal Bread & Butter, który już na początku września rozpocznie się w Berlinie, to po raz kolejny iście eklektyczna mieszanka profesji, stylów, osobowości i talentów. Swoje kolekcje zaprezentują bowiem zarówno mistrzowie haute couture, jak i czołówka światowego streetwearu, swoje kawałki zagrają znani raperzy i dopiero raczkujące (ale jakże utalentowane!) zespoły indie-rockowe, a podniebienia uczestników popieszczą restauracje uhonorowane największymi laurami, ale także mistrzowie europejskiego street-foodu. Wszystkich przedstawicieli tej wybuchowej mieszanki łączy jedno: to nie tylko talent i pasja do wykonywanej profesji, ale odwaga w mówieniu i robieniu tego, co uważa się za słuszne, chęć podejmowania ryzyka, bezkompromisowość i nieuznawanie tematów tabu – słowem „brawura”, która została hasłem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu.

Bohaterowie krótkich filmików zapowiadających imprezę udowadniają, że „brawurowym” można być zarówno projektując modę, tworząc muzykę, fotografując, zajmując się dziennikarstwem czy udzielając się w ważkich społecznych akcjach. To postaci bezkompromisowe, odważne w poglądach i czynach oraz przecierające szlaki wszystkim indywidualnościom mającym dość ograniczających tematów tabu czy pruderyjności. Organizatorzy Bread & Butter zapytali ich więc o ich styl, moc autoekspresji, powiązania między modą i muzyką oraz o codzienne inspiracje. Oto, co mieli do powiedzenia!

DAMA VIVIENNE WESTWOOD

Królowa brytyjskiej mody, punku i nowej fali, ekscentryczka, zapalona ekolożka, legenda. Tej postaci chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, podobnie jak przypominać, że jest także jedną z najbardziej nieposkromionych, odważnych i inspirujących osób w światowej branży mody. Już w latach 70.. zmieniła profil swojego sklepu, aby otwarcie sprzedawać pod swoim szyldem wyszukane stroje dla fetyszystów, sadomachistów i koszulki z, nierzadko obrazoburczymi, pornograficznymi nadrukami. Z taką samą pasją i zaangażowaniem tworzy wyszukane stroje haute couture, co walczy o dobrobyt środowiska naturalnego (to ona, w akcie protestu zaparkowała czołg pod rezydencją premiera Davida Camerona). Projektantka nie tylko wystąpi na panelu dyskusyjnym podczas festiwalu, ale jej bogata, archiwalna twórczość zostanie także zaprezentowana na specjalnej wystawie.

JEFFERSON HACK, ZAŁOŻYCIEL MAGAZYNU DAZED&CONFUSED

„Inspirują mnie ludzie, z którymi pracuję na co dzień. (…) Razem, jesteśmy silniejsi niż osobno”, mówi Jefferson Hack, jedna z najważniejszych postaci w brytyjskich mediach, człowiek, który dzięki swojej odwadze i nieposkromionej naturze był w stanie dać nam jedne z najważniejszych obecnie europejskich magazynów poświęconych modzie i sztuce – „Dazed & Confused” oraz „AnOther”. Jeśli kiedykolwiek mieliście okazję czytać lub chociaż przekartkować oba te tytuły, zapewne doskonale wiecie, że słyną one z analitycznych treści dotykających często tematów tabu, osobliwych i bardzo niszowych sesji oraz nietuzinkowych bohaterów. Słowem, stoją w opozycji do zalewającego branżę mediów mainstreamu. Taki był też zresztą cel Hacka, który na początku lat 90. odważył się wprowadzić na rynek typowo niszowy, czarno-biały magazyn, który od popularnych tytułów różniłby się nie tylko zawartością, ale przeciwstawiał się także z góry nałożonej periodyczności i od razu największy nacisk kładł na dyfuzję mody, muzyki, filmu i sztuki.

ADWOA ABOAH, MODELKA I AKTYWISTKA

Głowa ogolona „na zero”, zachrypnięty, niski głos, piercing w zębach – Adwoa Aboah, wzięta modelka i aktywistka jest chodzącym zaprzeczeniem wpisywania się w jakiekolwiek utarte schematy. I za to właśnie pokochał ją świat mody (regularnie chodzi w pokazach największych projektantów, pozuje dla „Vogue’a” i reklamuje najpopularniejsze marki) oraz członkinie GurlsTalk – stworzonej przez nią internetowej społeczności, w której dziewczyny mogą otwarcie rozmawiać zarówno o traumatycznych przeżyciach, jak i przyjemnościach seksualnych, menstruacji czy fetyszach. Adwoa jest brawurowa w swoim nieuznawaniu tematów tabu, a swoim podejściem podzieli się także z uczestnikami Bread & Butter na jednym z paneli dyskusyjnych.

ERIKA BOWES – FOTOGRAFKA, STYLISTKA

„Jeśli chcesz, żeby coś się udało, musisz po prostu dopiąć swego”, mówi Erika Bowes – brytyjska fotografka i stylistka, która najpierw zyskała popularność na Instagramie i Tumblrze po to, by później założyć digitalową platformę Sukeban, na której walczy o równość kobiet i zaprzestanie dyskryminacji rasowej w świecie mody.

MIKEQ – DJ

Pochodzący z New Jersey 31-latek to idealny przykład brawury i odwagi w przekraczaniu granic. To on bowiem odpowiedzialny jest za wskrzeszenie kultury „Ballroomu”, którą wielu specjalistów nazywa jedną z najbardziej zapomnianych i rzuconych w cień queerowych subkultur nowojorskiej sceny klubowej.

AITOR THROUP – DYREKTOR KREATYWNY G-STAR RAW

Dla artysty, projektanta i dyrektora kreatywnego holenderskiej marki G-Star RAW, brawura to „korzystanie ze swojego głosu w sposób, który inspiruje innych”. On sam, jako kreator, jest nie tylko jednym z bardziej oryginalnych, ale przede wszystkim najbardziej innowacyjnych twórców w branży. Każdą z prezentacji swojej kolekcji, czy to autorskiej marki, czy od stycznia tego roku tych tworzonych dla G-Star RAW, organizuje w innej galerii sztuki, kładąc nacisk nie tylko na ideę ruchu, ale przede wszystkim wykorzystując rozmaite platformy i zależności między nimi do zakomunikowania odbiorcy swojego przekazu.

FERGUS PURCELL – ARTYSTA KOMERCYJNY

Purcell to artysta wyjątkowy. Nie tylko stoi za jednym z najbardziej rozpoznawanych logo w branży streetwearu (to on stworzył słynny trójkąt Palace London), ale wyróżnia się nietuzinkowym spojrzeniem na swoją pracę i niestandardowym jak na ten świat zamiłowaniem do mainstreamu. Brytyjczyk nie tylko nie gardzi masami i nie obrusza się, gdy jego praca przenika do szerokiego i przypominającego niekiedy czarną dziurę obiegu – wręcz przeciwnie, postrzega to jako  najbardziej inspirujące i satysfakcjonujące, starając się umiejscowić swoje dzieła w znacznie szerszym kulturowym kontekście i unikając zaszufladkowania. Jego bezkompromisowość idealnie wpisuje się w pojęcie brawury i jednocześnie jest świetnym odbiciem ducha naszych czasów, w których o sukcesie coraz częściej decyduje mówienie własnym głosem, nawet jeśli byłby on zaprzeczeniem wszystkiego, co słyszeliśmy do tej pory.

 

Festiwal Bread & Butter by Zalando odbędzie się w dniach 1-3 września w Berlinie. Jednodniowe bilety w cenie 20 euro możecie kupić za pośrednictwem strony internetowej wydarzenia. 

 

Partnerem publikacji jest Zalando.

ZobaczSchowaj komentarze

5 sposobów jak przetrwać Tłusty Czwartek (i jego końcówkę)

Zjedliście już tonę pączków, macie zadyszkę wchodząc do biura, ledwo żyjecie leżąc na domowej kanapie, ale wciąż macie ochotę na więcej? Sprawdźcie nasze niezawodne sposoby na przetrwanie traumy tłustego czwartku!

5 sposobów jak przetrwać Tłusty Czwartek (i jego końcówkę)
Rada nr 1
Powieś sobie na łóżkiem to zdjęcie Anji Rubik z sesji Davida Baileya dla i-D i dzisiejszego wieczoru, kiedy będziesz miała ochotę sięgnąć po kolejnego pączka z lukrem, po prostu jeszcze raz na nie zerknij. Niech to spojrzenie będzie długie i przeciągłe.

Tak naprawdę dla naszej figury nie ma znaczenia, czy zjemy dziś kilogram pączków, czy tylko skubniemy jeden z talerzyka koleżanki – znaczenie ma to, w jaki sposób odżywiamy się na co dzień i jak wygląda nasza dieta. Oczywiście ćwiczenia w jakiekolwiek formie też są bardzo wskazane. Biegajmy (także na zakupy), hartujmy ciało w przydomowych siłowniach, witajmy słońce na jodze. I trzymajmy się wersji 5 zasad tuż po. Polecamy!

ZobaczSchowaj komentarze

Najmodniejszy owoc sezonu? Wiśnia! Upewnij się, że nie zabraknie jej w Twojej szafie

Anya Hindmarch

Breloczek
ok. 600 zł

Aquazzura

Sandałki
ok. 800 zł

Essentiel Antwerp

Bluzka
567 zł

Essentiel Antwerp

Spodnie
724 zł

Furla

Torebka
1442 zł

Gucci

Buty
3800 zł
Dzielimy się osobistymi przemyśleniami na temat mody, drobnych potknięć i wielkich gaf, małych sukcesów i spektakularnych zwycięstw osobistości tworzących świat wybiegów. Przedstawiamy własne opinie. Dajemy komentarz do aktualnych sytuacji. Poszukujemy ciekawych tematów, śledząc z uwagą bieżące wydarzenia i mając w pamięci historie ze świata mody. Nie pozostajemy obojętni wobec zmian. Bogaci w doświadczenie branżowe, tworzymy treści jakościowe z interesujących wątków. Prezentujemy nasz punkt widzenia, ale też skłaniamy do refleksji. Nigdy nie zamykamy tematu w sposób oczywisty. Zabiegamy o zachowanie marginesu wolności w treściach, gdyż cenimy różnorodność opinii i świadome, indywidualne postrzeganie mody.
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności