Czego nie wiecie o Szkole Artystycznego Projektowania Ubioru SAPU

Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru SAPU istnieje od ponad 20 lat i wykształciła już ok. 2000 projektantów mody. Uczelnia powstała w 1994 roku z inicjatywy Joanny Gaweł i dr Jerzego Gawła, związanych z krakowskim światem akademickim oraz artystycznym. Od wielu lat szkoła mieści się w Podgórzu, w urokliwej i pełnej zieleni dzielnicy Krakowa, w odremontowanym i unowocześnionym pałacu księcia Zamoyskiego, przy ulicy noszącej jego imię. Obecnie SAPU to nie szkoła, a raczej styl życia. Ponad 60% słuchaczy podejmuje naukę w SAPU na skutek rekomendacji znajomych, absolwentów szkoły, osób z branży, a także dziennikarzy i blogerów. Dzięki temu, że SAPU jest częścią Krakowskich Szkół Artystycznych, studenci mają szansę na budowanie sieci zawodowej. My odkrywamy jeszcze więcej informacji o uczelni.

1. Można powiedzieć, że absolwenci szkoły ubierają dziś Polskę. Karolina Pięch, absolwentka SAPU, pracuje dla domu mody Balenciaga. W SAPU studiowali m.in. Michał Gilbert Lach (BOHOBOCO), Patrycja Cierocka (Patrizia Aryton), Filip Roth, Ola Bajer (Bola), Pat Guzik, Monika Ptaszek, Elwira Rutkowska, Anna Pirowska (DRESSAP), Anka Letycja Walicka, Dominika Syczyńska, Iga Szuchiewicz (Malgrau), Michał Wójciak, Elena Ciuprina, Waleria Tokarzewska-Karaszewicz, a także niedawne laureatki Złotej Nitki – Joanna Organiściak i Anna Załucka-Kuczera

2. Na korytarzach SAPU słychać różne języki świata. Szkoła prowadzi Fashion College (otwarty również dla polskich słuchaczy), w którym zajęcia są prowadzone po angielsku. Wśród studentów znajdują się osoby z Francji, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Ukrainy, Rosji, Chin, Korei Południowej, a nawet z Mauritiusa czy Nigerii.

Siedziba SAPU

3. Tylko w zimie nauka odbywa się wyłącznie we wnętrzach. Wiosną oraz latem studenci z wykładowcami przenoszą się na taras lub do szkolnego ogrodu. Zajęcia mają miejsce także w znajdującym się obok Parku Bednarskiego lub nad Wisłą, do której jest zaledwie 5 minut spacerem. Szkolny ogród to także miejsce na imprezy integracyjne, w czasie których dyrektor osobiście przygotowuje grillowane przysmaki.

4. Szkoła jest miejscem zawiązywania się przyjaźni, a nawet – związków na całe życie. O ile w SAPU dominują kobiety, to na innych kierunkach Krakowskich Szkół Artystycznych uczy się wielu mężczyzn, co sprzyja współpracy nie tylko na poziomie zawodowym. Do SAPU zapisują się także całe rodziny – w szkole uczyło się kilka par bliźniaczek, a nawet trojaczki. Słynna jest historia rodziny państwa Blachurów – najpierw do SAPU zapisała się mama, a potem córka i tata. Dziś z międzynarodowymi sukcesami tworzą markę Studio B3.

Pracownia krawiecka SAPU

5. Kształcenie w SAPU to również liczne spotkania z wybitnymi przedstawicielami mody, sztuki i dizajnu. Krakowską szkołę odwiedził światowej sławy fotograf mody Jeanloup Sieff. Gościły tu ikony takie jak Mark Bickerstaffe i Gary Basemen oraz guru visual merchandisingu, Martin Pegler.

6. Inspirujące spotkania nadal stanowią integralną część Cracow Fashion Week oraz Zaprojektowanych – Krakowskich Spotkań z Dizajnem, których Krakowskie Szkoły Artystyczne są głównym organizatorem. Studenci mieli okazję posłuchać m.in. Jerzego Antkowiaka, Łukasza Jemioła, Joanny Przetakiewicz, Ewy Minge, Doroty Wróblewskiej, Michała Zaczyńskiego, Tobiasza Kujawy, Harel, Carol Morgan (Central Saint Martins), Anny Pięty i Magdaleny Korcz (HUSH Warsaw), Joanny Błażejowskiej-Pecorari, Olki Kaźmierczak (Fashion PR Gril), Agnieszki Polkowskiej (Trendspot) oraz założycielek Fashion Post – Justyny Duszyńskiej i Maryny Tomaszewskiej.

Wykład Łukasza Jemioła

7. Absolwenci, a także sama szkoła, otrzymali wiele międzynarodowych nagród. SAPU dwukrotnie, co jest wyjątkiem, dostała nagrodę dla najlepszej uczelni w międzynarodowym konkursie Habitus Baltija, a także prestiżową Honorową Złotą Nitkę, przyznawaną za osiągnięcia w kształceniu polskich projektantów. W tym roku Złotą Nitkę Medialną dostała absolwentka SAPU Anna Załucka-Kuczera, a w ubiegłym roku grand prix tego konkursu wygrała Joanna Organiściak. Absolwenci SAPU w czasie ostatnich kilkunastu miesięcy osiągnęli wiele międzynarodowych sukcesów. Pat Guzik, która również wykłada w SAPU, wygrała konkurs Eco Chic Design w ramach Hongkong Fashion Week, a Ewelina Kosmal – wyróżnienie w konkursie World of Wearable Art w Nowej Zelandii. Waleria Tokarzewska-Karaszewicz zwyciężyła w konkursie Seata organizowanym w czasie FashionPhilosophy w Łodzi. Bartosz Kuśnierz jest tegorocznym finalistą konkursu Arts of Fashion z USA (finał odbędzie się jesienią).

8. Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru SAPU organizuje pokaz dyplomowy Cracow Fashion Awards, który od 7 lat jest częścią Cracow Fashion Week – jednego z największych wydarzeń mody w Polsce. Pokaz CFA, który odbywa się w Centrum Kongresowym ICE Kraków, jest szansą dla absolwentów SAPU na nieodpłatne pokazanie się przed międzynarodowym gronem jurorów. Wśród nich znaleźli się w ostatnim czasie m.in. Łukasz Jemioł, Joanna Przetakiewicz, Jerzy Antkowiak, Marcin Świderek, Dorota Wróblewska, Michał Zaczyński, Tobiasz Kujawa czy Ranita Sobańska. Cracow Fashion Week jest organizowany w partnerstwie z miastem Kraków pod hasłem „Moda, sztuka, edukacja”.

Gala Cracow Fashion Week 2016

9. Wykładowcy SAPU to nie tylko czynni zawodowo, świetni projektanci, ale również inspirujące osobowości, dla których nauczanie to jedna z pasji. Stąd na zajęciach panuje sympatyczna, luźna atmosfera. Wśród wykładowców są m.in. Wojciech Bednarz (główny projektant Vistuli), Marta Dubanowicz, Paula Drzewiecka-Heftowicz, Pat Guzik, Anka Letycja Walicka, Anna Niemczyk, Katarzyna Zajączkowska. Szkołę regularnie odwiedzają uznane autorytety, by udzielać gościnnych wykładów, nie tylko z projektowania i designu, ale i z tak ważnych tematów, jak marketing, PR w modzie czy biznesplan.

10. SAPU ma ambicję nie tylko uczyć, ale także aktywnie wspierać absolwentów na drodze zawodowej. Dlatego szkoła blisko współpracuje z międzynarodowymi uczelniami oraz konkursami mody, m.in. z Fahmodą – jedną z najlepszych uczelni zajmujących się modą w Niemczech (wymiany studentów i warsztaty w ramach programu Erasmus). Od kilku lat odbywa się współpraca z konkursem Fashion Culture w Londynie. Aktualnie wraz z zagranicznymi partnerami trwają prace nad nowym, międzynarodowym programem promocji dla młodych projektantów z całej Europy. W budynku SAPU znajdują się również pokoje gościnne. Dzięki temu studenci, którzy zasiedzą się w pracowni z maszynami do szycia, mają gdzie położyć się spać, by nad ranem wrócić do działania.

ZobaczSchowaj komentarze

Daniel Jaroszek: fotografowanie mody to tylko hobby

Daniel Jaroszek od kilku lat fotografuje oraz tworzy filmy. Jego najbardziej znanymi pracami są sesje zdjęciowe dla marki Kas Kryst, w tym ostatnia zrealizowana w Szkocji, która jest uznawana za najlepszą w tym sezonie. Poznajcie Daniela Jaroszka, który dziś, w cyklu „Obserwowani” zdradza nam kulisy swojej pracy zawodowej.

Zaczął fotografować w 2011 roku. W jednej z gazet studenckich znalazł ogłoszenie, w którym potrzebowano wsparcia fotografa, zgłosił się jako ochotnik i tak zaczęła się jego przygoda z modą. „Tak naprawdę nie ma w tym żadnej magii, po prostu potrzeba dużo szczęścia” – tak swoje początkowe osiągnięcia podsumowuje Daniel.

Kolejna okazja do zdobycia doświadczenia nadarzyła się, gdy jego kolega Czarek Koralewski stylizował sesję i w pracy nad tym projektem potrzebował jego pomocy. Stylista współpracował wtedy ze znaną i cenioną dziennikarką oraz promotorką kultury – Bogną Świątkowską. To był 2011 rok – blog Arety Szpury „Doing real stuff sucks” zyskiwał coraz większą popularność, powstawała jej marka Local Heroes oraz wiele innych bazujących na modzie ulicznej, a pierwsze butiki z polską modą otwierały swoje drzwi. Wtedy też był olbrzymi boom na fotografów z mojego pokolenia, dużo zdjęć robiła wtedy Sonia Szóstak.

Kampania wizerunkowa Madox z okazji 4. urodzin marki

Daniel pokazywał swoje prace podczas 7. edycji FashionPhilosophy Fashion Week w Łodzi. Zaprezentowano wtedy niezwykłą wystawę młodych fotografów pod szyldem „Young Fashion Photographers Now”. Towarzyszyła ona „OFF Out Of Schedule” i odbyła się w miasteczku modowym, w bliskim sąsiedztwie wszystkich pokazów oraz Fashion Film Festival.

„W tym momencie moją główna osią pracy są filmy reklamowe – tego robię najwięcej. Fotografia taką jaką zrobiłem dla Kas Kryst jest gdzieś obok” – zdradza Daniel. Do tej pory pracował już dla takich marek jak: Toni&Guy, Reebok Classic, Gillette Venus, Calvin Klein, Converse, Orange czy Pepsi. Na co dzień związany jest z agencja kreatywną Makata.

Daniel Jaroszek

Daniel uważa się bardziej za rzemieślnika, niż artystę. Dodaje jednak, że bardzo ważne jest, aby zdjęcia komercyjne nie były jednocześnie banalne. Jak sam mówi, praca nad sesją zaczyna się dużo wcześniej, co polega na rozrysowaniu kadrów, zrobieniu storyboardów czy draftów, stworzeniu całej historii i opisaniu jej. Przychodząc do studia, zawsze jest świetnie przygotowany. Przyznaje, że na planie zdjęciowym jest maksymalnie skupiony na pracy, przez co może być odbierany jako mało towarzyski.

Od wielu lat zbiera albumy poświęcone fotografii. Inspiruje go Peter Lindbergh oraz Araki, ale najbardziej podziwia Gregory’ego Crewdsona, którego prace są na granicy fotografii artystycznej i komercyjnej. Nie planuje wypracowywać konkretnego stylu fotografowania. Uważa, że w przypadku projektów komercyjnych, to jest praktycznie niemożliwe. Ocenia, ze nasz rynek jest pełen wielu bardzo zdolnych fotografów, ale zleceń nie ma już aż tak dużo. Zapytany o to, czy chciałby współpracować z jakimś zagranicznym magazynem, stanowczo twierdzi, że chce skupić się na polskim rynku. „Chcę sobie wyrobić pozycję na rodzimym rynku reklamowym. Nie ukrywam, że fotografia mody to bardziej hobby niż praca” – podkreśla Daniel.

Kampania Kas Kryst jesień-zima 2016

 

ZobaczSchowaj komentarze

"Dress for less" odcinek 12. : zimowa stylizacja Olivii Palermo

PARFOIS

TOREBKA
119 ZŁ

BERSHKA

KURTKA
199 ZŁ

ZARA

OKULARY
69,90 zł

H&M

BUTY
74,90 ZŁ

H&M

SPODNIE
99,90 ZŁ

MANGO

KOSZULA
119 ZŁ
Tworzymy własną mapę modnych miejsc. Podpowiadamy, dokąd warto się udać będąc w Londynie, Paryżu, czy Lublinie. Odkrywamy przestrzenie znane i nieznane mieszkańcom oraz obieżyświatom. Docieramy do miejskich zakątków tętniących życiem towarzyskim i kulturalnym. Przybliżamy ich charakter. Niekiedy są to strefy bardzo prywatne, przytulne, gdzie w powietrzu unosi się atmosfera przyjaźni. Innym razem to przestrzenie doniosłe, o monumentalnym charakterze, prezentujące sztukę wysoką. Bazując na własnym doświadczeniu tworzymy specyficzne przewodniki po miastach Polski i świata. Zamieszczamy w nich informacje, gdzie można smacznie zjeść, gdzie udać się na zakupy, gdzie zatrzymać się na nocleg. Subiektywnie opowiadamy o miejscach, których próżno szukać w topowych przewodnikach.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.