Alexander McQueen: biografia geniusza i tyrana [RECENZJA]

Dla jednych wrażliwy geniusz mody, dla innych bezwzględny tyran, którego nikt nie był w stanie ujarzmić. Andrew Wilson, autor biografii „Alexander McQueen. Krew pod skórą” narysował skomplikowany portret projektanta, który napędzany kreatywnością i wewnętrznymi demonami, tworzył modę, o której żywo dyskutujemy aż do dziś. Na koniec pozostawił nas z wnioskiem, który jest cały czas aktualny i może śmiało znaleźć swoje odzwierciedlenie we współczesnej branży mody.

Andrew Wilson stworzył obraz Alexandra McQueena dzięki wielu rozmowom przeprowadzonym z członkami rodziny, przyjaciółmi, współpracownikami, partnerami i kochankami projektanta. Ujawnił obraz człowieka bardzo pogmatwanego wewnętrznie, w którym spór toczyły dwie zupełnie odmienne osobowości: zamkniętego w sobie, niepewnego introwertyka oraz stałego bywalca londyńskich klubów, który nie unikał przypadkowego seksu, narkotyków oraz alkoholu. Ta wybuchowa mieszanka znalazła wreszcie ujście w pracy artystycznej. Kontrowersyjne, nowatorskie oraz często uznawane za obrazoburcze kolekcje, były jedynym możliwym środkiem wyrazu, jaki mógł pomóc McQueenowi znaleźć ukojenie dla cierpiącej duszy.

Już w pierwszych rozdziałach poznajemy go jako niepokornego chłopca z londyńskiego East Endu, wywodzącego się z niezamożnej rodziny robotniczej. Na uwagę zasługuje fakt, że był jednym z sześciorga rodzeństwa, który zdobył wyższe wykształcenie. Trudne, a wręcz traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa i okresu nastoletniego ukształtowały jego dalsze myślenie oraz pobudziły mechanizmy prowadzące do autodestrukcji. Prywatnie i zawodowo już nigdy nie zaznał spokoju. Wilson prowadzi nas przez czas przeznaczony na naukę krawiectwa, studia na Central Saint Martins, pierwsze pokazy mody oraz upragniony sukces zawodowy pod skrzydłami Givenchy. W tym czasie przez życie McQueena przewijali się prawdziwi przyjaciele, partnerzy, przypadkowi kochankowie, a także osoby usiłujące ogrzać się w jego coraz coraz mocniej świecącym blasku.

Autor zwraca szczególną uwagę na jego specyficzną relację McQueena z Isabellą Blow – bogatą arystokratką, która obrała sobie za cel wypromowanie Lee (tak nazywali go bliscy), a także zaprzyjaźnienie się z nim. Znajomość ta miała różne oblicza – od uwielbienia poprzez nienawiść. Wilson nakreśla też w swojej książce specyficzną więź projektanta z najstarszą siostrą Janet, która była jego ukochaną muzą oraz kobietą, o której myślał projektując każdą z kolekcji. Oprócz tego, pokazuje również silną relację z ukochaną mamą Joyce, która odeszła zaledwie dzień przed swoim synem. Prowadzi czytelnika przez późniejsze pasma sukcesów, zarówno odniesione na konto marki autorskiej, jak również dla domu mody Givenchy. Prezentuje zmiany jakie zaszły w zachowaniu McQueena, który wreszcie wyrywa się z biedy, osiągając stan nieograniczonego dostępu do bogactwa, blichtru oraz sławy. Ujawnia niszczące działanie kokainowego nałogu, nieumiejętności radzenia sobie z presją i stresem związanym z zawodem projektanta mody.

 

Dzięki tak przedstawionemu obrazowi, Alexander McQueen jawi nam się jako człowiek, który tak naprawdę nigdy do końca nie zaakceptował twardych reguł rządzących światem mody, bo zawsze lepiej odnajdywał się w brudnych pubach East Endu. Bardzo długo i mozolnie pracował na sukces oraz wejście do świata, który ostatecznie w pewien sposób przyczynił się do jego zagłady. Jego biografia to pozycja obowiązkowa dla wszystkich fanów jego talentu.

A. Wilson, „Alexander McQueen. Krew pod skórą”, wyd. SQN, 49,90 zł

ZobaczSchowaj komentarze

Fashion PR Talks: kampania Opportunity Call

Szkoła biznesu mody założona przez Olkę Kaźmierczak startuje z drugą kampanią. Zatytułowana #OPPORTUNITYCALL ma na celu zachęcić do podjęcia wyzwania i zainwestowania we własną edukację, oczywiście w Fashion PR Talks. Akademia przygotowała kolejny cykl warsztatów z nowymi mentorami, więc jeśli chcecie zdobyć cenną wiedzę z zakresu mody, koniecznie sprawdźcie co będzie się działo w nowym semestrze.

Fashion PR Talks: kampania Opportunity Call

Inspiracją do nowej kampanii Fashion PR Talks, była legenda opowiadana przez Christiana Diora. Z informacji prasowej dowiedzieliśmy się, że słynny projektant twierdził, że o zostaniu projektantem zadecydował czysty przypadek. Według zabobonnego kreatora była to pozłacana, metalowa gwiazdka, oderwana od piasty koła wozu konnego. To ona doprowadziła Diora do Marcela Boussaka, francuskiego potentata branży tekstylnej, który postanowił zainwestować w pierwszy butik Diora.

Olka Kaźmierczak wykorzystała tę historię do stworzenia kampanii #OPPORTUNITYCALL. Przekonuje, że zamiast czekać na sygnały i wyczekiwać idealnego momentu, jak to miało miejsce w przypadku Diora, lepiej zacząć podejmować świadome decyzje. A te dotyczące rozwoju i edukacji nigdy nie powinny być przypadkowe. „Zamiast czekać na złotą gwiazdkę, spójrz w głąb siebie – nie oglądaj się na innych, w lustrzanym odbiciu znajduje się wszystko to, czego potrzebujesz“ – twierdzi Olka. Do tego zachęcają też hasła, wręcz nawołujące do działania, takie jak: I think you should just go for it; If you are waiting for a sign, this is it; oraz How about yes? Ciężko nie skorzystać z tej bogatej oferty, ponieważ mentorami Fashion PR Talks są świetni specjaliści, pracujący w biznesie mody od wielu lat.

Jeśli chcecie wiedzieć więcej, zajrzyjcie na stronę Fashion PR Talks, aby wybrać najciekawsze dla was warsztaty. Szkolenia odbywają się we czwartki, piątki i soboty w siedzibie akademii przy ul. Mikołaja Kopernika 34/405 w Warszawie. My zawsze jesteśmy na tak, jeżeli chodzi o rozwój oraz zdobywanie wiedzy.

 

 

ZobaczSchowaj komentarze

Wiosenne nowości z polską metką

SOLAR

KOMBINEZON
399 ZŁ

SOLAR

KOLCZYKI
149 ZŁ

MMC

MARYNARKA
900 ZŁ

MMC

MARYNARKA
1500 ZŁ

MISBHV

BLUZA
869 zł

MALLY & CO.

SUKIENKA
1390 ZŁ
Modę tworzą ludzie. Jest to zjawisko społeczne, które dotyczy każdego w mniejszym lub większym stopniu. To rozpędzony mechanizm, napędzany energią stylistów, projektantów, modelek, bloggerów, trendsetterów. Odkrywamy tajemnice największych osobowości branży. W inspirujących wywiadach opowiadają o bodźcach, które stymulują ich do działania, o własnym stylu, o otaczającym ich środowisku. Rozmowy z osobowościami świata mody zawierają ciekawe prognostyki i poruszają zjawiska angażujące uwagę. Mówiąc o ludziach pragniemy pokazać nie tylko mainstream. Odważnie demonstrujemy stylizacje osób śledzących trendy i zachowujących własny, niepowtarzalny styl. Przekazujemy krótkie newsy oparte na fotografiach. Chętnie prezentujemy szyk prosto z ulic światowych stolic mody.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.