Alchemia według Alessandro Michele, czyli pokaz Gucci jesień-zima 2017

„Staram się grać według własnych zasad, a nie tych dyktowanych przez świat mody”, powiedział po zakończeniu wczorajszego pokazu dyrektor kreatywny Gucci, Alessandro Michele. I nie sposób się z nim nie zgodzić. Projektant ma w głębokim poważaniu opinię osób, które oczekiwałyby od każdej jego kolekcji zmiany o 180 stopni. Zamiast tego, bierze na warsztat znane już ze swej twórczości tematy, płynnie miesza ze sobą modę damską i męską oraz miksuje sprzeczne motywy i składniki niczym alchemik pogrążony w swoim przepełnionym kreatywnością laboratorium. Sam zresztą o sobie tak mówi.

Alchemia według Alessandro Michele, czyli pokaz Gucci jesień-zima 2017

Na ten pokaz jak zwykle czekała cała branża, a apetyty dodatkowo rozbudzały zaproszenia – płyty gramofonowe z piosenkami śpiewanymi przez Florence Welch i wierszami Jane Austen czytanymi przez… A$APA Rocky’ego. Jeśli jednak ktokolwiek spodziewał się po Alessandro Michele zmiany o 180 stopni i tego, że będzie chciał zaskoczyć publikę czymś totalnie nowym, musiał chyba wreszcie pogodzić się z tym, że raczej to nie nastąpi. Projektant kurczowo trzyma się wypracowanej na przestrzeni wszystkich swoich sezonów estetyki: eklektycznej, bogato zdobionej, w której babciny styl miesza się z japońskimi motywami, wizerunek gejszy z bohaterami filmów Wesa Andersona, a wzory zwierzęce z futurystycznym science-fiction. Michele sam zresztą mówi, że uprawia swego rodzaju alchemię – miesza odległe motywy i kompletnie niepasujące do siebie składniki tworząc z tego iście wybuchową (i jakże atrakcyjną dla oka) miksturę.

To nie jest kolekcja dla wszystkich. Żadna kolekcja Michele nie jest dla wszystkich, ale nie przeszkadza jej to bić rekordów sprzedaży, a klienci, wybierając z niej oczywiście pojedyncze elementy, a nie total-looki, przyczyniają się do tego, że jest obecna zarówno na wielkich galach, jak i ot tak, na ulicy. I mimo że w ostatecznym rozrachunku bliżej jej do haute couture, nadal jest jednak częścią ready-to-wear – tego samego, w ramach którego tworzy także Off-White, Kanye West czy Gosha Rubchinskiy. Wszystkie te marki kreują swoją własną definicję kreatywności, pożądania i ekskluzywności. Trzeba przyznać jednak, że kontrast, jaki rysuje się pomiędzy włoskim domem mody a tymi trzema młodymi graczami, jest ogromny i  skłania do naprawdę dużych refleksji na temat obecnego kształtu branży czy tworzonego w jej ramach dyskursu.

Można więc powiedzieć, że to, co widzieliśmy wczoraj na wybiegu, ta swoista mikstura, którą wyczarował w swoim laboratorium Alessandro Michele, była wariacją na temat wszystkiego, co wyszło spod jego ręki już wcześniej. Mieliśmy więc orientalizm, modę męską noszoną przez kobiety, lata 40., 70., 80., motywy kwiatowe i zwierzęce. Było też jednak trochę nowości – to pobrzmiewający znacznie głośniej niż we wcześniejszych kolekcjach motyw futurystyczny (modelki owinięte w srebrny, transparentny materiał przypominały „obcych”) i kolekcja męska po raz pierwszy pokazana na wybiegu wspólnie z propozycjami dla kobiet. Facet według Gucci nadal płynnie balansuje między tradycyjnym rozumieniem płci (niektórych modeli wyposażono nawet w różowe botki na obcasie), a oprócz mody vintage lubi także modernistyczne cięcia i dysproporcje.

Diabeł, jak zwykle u Michele, tkwił jednak w szczególe – fantastyczne dodatki, w których projektant się specjalizuje, renesansowe ornamenty, kwiatowe aplikacje, ogromne septum zdobiące nosy modelek – wszystkie one towarzyszyły i tak już bogatym w formę i kolorowym fasonom. Dlatego zapewne tak wielu dziennikarzy skrytykowało spektakularną, szklaną piramidę, w której przechadzali się modele uznając, że aby w pełni zobaczyć (i docenić) kolekcję trzeba było udać się na backstage. Jednak nawet bez względu na to małe potknięcie (jeśli można to oczywiście tak nazwać), włoskiemu projektantowi po raz kolejny udało się stworzyć nie tylko fantastyczny spektakl, dzięki któremu widzowie na 20 minut przenieśli się w inny wymiar, ale przede wszystkim kolekcję, która zachwyca wizualnie i której elementy wzbudzają chęć zakupu.  A nie oszukujmy się – ostatecznie zawsze chodzi przecież o pieniądze, także w modzie.

Przeczytaj także:

Hit sieci – t-shirt z logo Gucci!

Rzymskie wakacje w kampanii Gucci wiosna-lato 2017

 

ZobaczSchowaj komentarze

Fenty x Puma, Gucci i Kaia Gerber wśród nominowanych do tegorocznych Fashion Awards

Fashion Awards, znane niegdyś pod nazwą British Fashion Awards to obok CFDA jedne z najbardziej prestiżowych i najważniejszych nagród w branży mody. Doroczna gala już na początku grudnia zawita pod dach londyńskiej Royal Albert Hall, to więc najwyższa pora, aby poznać nominowanych, których selekcji dokonało liczące niemal dwa tysiące osób grono związane z British Fashion Council. W niektórych dziedzinach obyło się bez zaskoczeń, jest też jednak sporo debiutów i ekscytujących rywalizacji!

O prestiżową statuetkę po raz kolejny zawalczą doskonale znane i zaprawione w boju postaci i marki: Demna Gvasalia, Alessandro Michele, J.W. Anderson i siostry Hadid, które po raz kolejny będą rywalizować ze sobą o tytuł „Najlepszej Modelki 2017”. W tej samej kategorii spore szanse na wygraną ma też debiutująca Kaia Gerber, dla której sezon wiosna-lato 2018 był debiutem na światowych wybiegach. Ciekawie zapowiada się także rywalizacja w kategorii „Urban Luxe Style”, w której nominację otrzymali zarówno Gosha Rubchinskiy, OFF-White i Vetements, ale także Fenty x Puma i Supreme.

Pełna lista nominowanych przedstawia się następująco:

Projektant roku: Alessandro Michele, Jonathan Anderson (za kolekcje stworzone dla Loew), Maria Grazia Chiuri, Phoebe Philo i Raf Simons (Calvin Klein)

Modelka roku: Winnie Harlow, Bella Hadid, Gigi Hadid, Kaia Gerber, Adwoa Aboah

Projektant akcesoriów: Alessandro Michele (Gucci), Anthony Vaccarello (YSL), Demna Gvasalia (Balenciaga), Jonathan Anderson (Loewe), Stuart Vevers (Coach)

Miejska marka luksusowa: Fenty x Puma, OFF-White, Supreme, Vetements, Gosha Rubchinskiy

Lider biznesu: Adrian Joffe za Dover Street Market, Guram Gvasalia (Vetements), Marco Bizzrri (Gucci), Ruth i Tom Chapman (MatchesFashion), José Neves (Farfetch)

Wschodzący, brytyjski talent (moda męska): Ben Cottrell i Matthew Dainty  (Cottweiler), Charles Jeffrey (Charles Jeffrey Loverboy), Henry Holland  (House of Holland), Phoebe English (Phoebe English Man), Samuel Ross (A-Cold-Wall*)

Wschodzący, brytyjski talent (moda damska): Faustine Steinmetz  (Faustine Steinmetz), Matty Bovan, Michael Halpern (Halpern), Natalia Alaverdian  (A.W.A.K.E), Rejina Pyo

Brytyjski projektant roku (moda damska): Christopher Kane, Erdem Moralioglu, Jonathan Anderson (za J.W. Anderson), Roksanda Ilincic, Sarah Burton (Alexander McQueen)

Brytyjski projektant roku (moda męska): Christopher Bailey (Burberry), Craig Green, Grace Wales Bonner, Martine Rose, Jonathan Anderson (za J.W. Anderson)

ZobaczSchowaj komentarze

Najpiękniejsze palety cieni do powiek nie tylko na świąteczny prezent

Marc Jacobs Beauty

Style Eye-Con N°20
429 zł

Urban Decay

Paleta metalicznych cieni do powiek
249 zł

Becca

Eye Lights Palette Apres Ski Glow Collection
185 zł

Bobbi Brown

Caviar & Rubies Eye Shado
350 zł

Too Faced

Boss Lady Beauty Agenda
239 zł

Lancôme

La Palette d'Olympia
489 zł
Dzielimy się osobistymi przemyśleniami na temat mody, drobnych potknięć i wielkich gaf, małych sukcesów i spektakularnych zwycięstw osobistości tworzących świat wybiegów. Przedstawiamy własne opinie. Dajemy komentarz do aktualnych sytuacji. Poszukujemy ciekawych tematów, śledząc z uwagą bieżące wydarzenia i mając w pamięci historie ze świata mody. Nie pozostajemy obojętni wobec zmian. Bogaci w doświadczenie branżowe, tworzymy treści jakościowe z interesujących wątków. Prezentujemy nasz punkt widzenia, ale też skłaniamy do refleksji. Nigdy nie zamykamy tematu w sposób oczywisty. Zabiegamy o zachowanie marginesu wolności w treściach, gdyż cenimy różnorodność opinii i świadome, indywidualne postrzeganie mody.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.